Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Een goede online training maken? Volg deze stappen!

Thema: Coaching en trainersvaardigheden
Rubriek
Artikel
Datum
19 september 2023
8 minuten leestijd

Een online training maken kan je veel opleveren, zoals nieuwe klanten, een goede reputatie, hoger kennisniveau in je organisatie en (passieve) omzet. Een online cursus (ofwel training) maken is bovendien helemaal van nu, omdat een dit door iedereen vanuit elke plek en op elk moment gevolgd kan worden. Niet zo gek dus dat je hier je zinnen op hebt gezet. Maar waar moet je op letten bij het maken van een online cursus? Welk stappenplan kun je volgen, welke taken neemt ChatGPT graag van je over en hoe maak je een training die iedereen geboeid houdt? We geven tips om van jouw online training een succes te maken!

1 )  Een online training maken? Daarom!

Een online cursus maken is een goede manier om mensen persoonlijk kennis te laten maken met jou, je expertise en je producten of diensten. Het is dus een perfecte manier om leads te genereren. Een tweede reden om een goede online training te ontwikkelen, is om jezelf als expert te positioneren. Door het delen van je specifieke kennis toon je aan hoe deskundig je bent en krijgen mensen vertrouwen in je. Je kunt een online training ook inzetten om anderen kennis en vaardigheden aan te leren. Denk aan een e-learning klantgericht werken, een online cursus over wet- en regelgeving of een online training over onboarding of werken met bepaalde apparatuur.

Een vierde doel wat je met je kunt hebben, is passieve omzet genereren. Als je kiest voor een online cursus in de vorm van zelfstudie is dat een mooie manier om passief geld te verdienen. Je ontwikkelt één keer een training, plaatst die op een online platform en behalve verkoop en klantenservice hoef je er verder weinig aan te doen.

Een groot voordeel van online cursussen maken is dat het product schaalbaar is en volledig tijd- en plaatsonafhankelijk is. Als je de training eenmaal hebt ontwikkeld, kan iedereen hem na het aanschaffen op ieder gewenst moment volgen. Er is geen limiet qua aantal deelnemers.

2 )  Brainstorm klantbehoefte en persoonlijke voorkeur

Goed. Je bent eruit: je wilt een online training maken. Hoe pak je het aan? Voor je begint met het maken van je training moet je het doel en de doelgroep van je training duidelijk hebben. Brainstorm over vragen als: Wie wil je bereiken? Waar heeft je doelgroep behoefte aan en welk probleem lost jouw training voor ze op?

Omdat jij de maker bent, kies je natuurlijk niet alleen voor een online training die past bij je doelgroep, maar ook voor een aanpak en trainingsvorm die jou persoonlijk aanspreekt. Ben jij iemand die makkelijk praat en ad rem reageert? Dan zou een live online training via bijvoorbeeld Teams of Meet bij je kunnen passen. Ben jij iemand die liever even rustig over een antwoord nadenkt? Dan ben je vast meer van de video’s en/of e-books, die je vooraf kunt opnemen en schrijven. Hoe voor de hand liggend bovenstaande ook klinkt, je online training maken begint met deze brainstorm.

3 )  Stappenplan online training maken

Heb je bedacht wat je grofweg wilt gaan doen, voor wie en waarom? Dan helpt een stappenplan om in actie te komen.

  • Stap 1: Maak een globale opzet

Tijdens deze stap ga je de opzet van je online training maken. Doe vooral alsof je training een boek is. Het heeft een hoofdonderwerp, dat onderverdeeld is in hoofdstukken en sub-hoofdstukken. De stap van inhoudsopgave naar pagina-invulling zet je in stap 2, als je de modules en lessen gaat maken. Denk kritisch na over jouw doelgroep en leerdoelen: wat willen jouw cursisten leren? Welk resultaat wil je dat je cursist behaalt? Heldere leerdoelen geven structuur aan je training en helpen je bepalen welke informatie relevant is. Bovendien geeft dit cursisten straks ook een goed beeld van de inhoud: hoe (goed) sluit deze cursus aan bij hun behoeften?

  • Stap 2: Werk de modules uit

Het leukste deel: de content van je online cursus maken. Het uitwerken van de lessen is het creatieve werk, waarbij je je richt op de inhoud en werkvormen. Presentaties, video’s, teksten, oefeningen en quizzen; je hebt volop te kiezen. Geef je jezelf tijd en ruimte voor oefening. Neem bijvoorbeeld eerst wat oefenvideo’s op voordat je aan de echte instructievideo begint. Begin ook eenvoudig en niet te ambitieus. In plaats van direct investeren in een goede microfoon of camera, kun je ook eerst apparatuur huren. Uitbreiden kan later ook nog.

Stap 3: Kies een platform

Als je je online training klaar hebt, wil je betalende cursisten toegang geven tot je training. Mensen die geen recht hebben op de inhoud, mogen er juist niet bij kunnen. En dus moet je kiezen hoe en waar je je training host. Overwegingen bij de keuze voor een e-learning platform zijn bijvoorbeeld of er wel of geen toetsen afgenomen moeten worden, of je live wilt meekijken of presenteren, of een training later terug te kijken moet zijn en of het platform een klantenservice heeft. Bekende e-learning platforms zijn Huddle, Kajabi, Podia, Udemy en Skillshare.

4 )  De rol van ChatGPT

ChatGPT gebruiken voor het maken van je online training? Dat kan zeker! Zie ChatGPT als persoonlijke assistent die prima kan helpen bij bepaalde onderdelen. Zelfs met de gratis versie kun je meer dan je denkt.

Zo kan ChatGPT helpen bij het genereren van ideeën, bedenken van casussen, verduidelijken van instructies, beantwoorden van e-mails en vragen, samenvatten van onderzoeken of artikelen, uitwerken van aantekeningen en schrijven van memo’s en uitnodigingsteksten. Ook voor vertalingen is ChatGPT je beste vriend.

Waar ChatGPT ook al voor te gebruiken is, is het maken van video’s, quizzen, simulaties en spelelementen voor je online training. Gamification zorgt voor een actieve verwerking van de lesstof en vergroot de motivatie en betrokkenheid van je deelnemers. Laat AI bijvoorbeeld een spel creëren waarmee de deelnemer het geleerde oefent of toetst.

Wil en kun je het echt professioneel aanpakken, dan kan AI helpen bij gepersonaliseerd leren, waarbij patronen in leergedrag worden geanalyseerd en gebruikt en lesstof op maat wordt aangeboden. In de toekomst zal AI ook een rol spelen bij het geven van feedback en ondersteuning.

5 )  Tips om boeiende online trainingen te maken

Waar let je op als je een online training wilt maken? Hoe maak je de e-cursus boeiend en inspirerend? We zetten een paar tips op een rij.

  • Zorg voor een link met de praktijk

Gebruik herkenbare voorbeelden en casussen, zodat deelnemers zich kunnen inleven. Begin thema’s of onderwerpen bijvoorbeeld met een vraag naar de praktijkervaring van je deelnemers. Van daaruit maak je makkelijk de link naar de theorie en heb je vanaf het begin de aandacht.

  • Wissel contentvormen af

Een variatie aan contentvormen is belangrijk. Geen enkele cursist wordt wijzer van een training met alleen video’s of alleen maar lappen tekst. Ga je een online training maken? Varieer dan met video’s, audiofragmenten, visuele ondersteuning, tekstuele informatie, quizvragen, opdrachten en ga zo maar door.

  • Voeg interactieve elementen toe

Jouw training staat of valt met de hoeveelheid verschillende interactiemogelijkheden. Interactie verhoogt de betrokkenheid en het leerrendement. Laat cursisten bijvoorbeeld antwoorden geven op vragen of zelf vragen bedenken voor andere deelnemers. Geef ze opdrachten of laat ze een quiz doen. Ook slim is het om voldoende ruimte te maken voor onderlinge discussie en overleg tussen deelnemers.

  • Bied ondersteuning aan

Je kunt ervoor kiezen de cursisten tijdens en/of na de cursus persoonlijk te begeleiden, eventueel als extraatje dat je boven op de cursus verkoopt. Denk aan een individueel vragenuurtje via Teams of onbeperkt appcontact gedurende een bepaalde periode.

  • Zorg voor inzicht in en evaluatie van leerdoelen

Inventariseer voorafgaand aan de training ieders leerdoelen. Laat deze vervolgens regelmatig terugkomen in het mailcontact of zorg ervoor dat de doelen subtiel in beeld verschijnen wanneer relevante stof wordt behandeld. Het is ook goed om aan het einde van de les een lijstje te tonen met wat de cursist allemaal geleerd heeft. Of de cursist zelf af en toe een paar punten op te laten noemen die beschrijven wat hij of zij geleerd heeft. Uiteraard spelen de leerdoelen ook een rol in de eindevaluatie van je online training.

6 )  Veelvoorkomende valkuilen

Waar lopen mensen die een online cursus maken zoal tegenaan? En belangrijker: hoe tackle je deze valkuilen?

  • Weinig onderlinge interactie

Bij een online training kennen de deelnemers elkaar vaak niet. Dit maakt dat interactie niet als vanzelf op gang komt, zoals bij een fysieke training wel het geval is.

Het kan helpen de deelnemers al voor de training in contact te brengen met elkaar, bijvoorbeeld via een WhatsApp-groep. Je kunt jezelf hierin voorstellen en de rest vragen dit ook te doen. Ook tijdens het trainingstraject kun je vragen stellen in de appgroep en mensen aanmoedigen leermomenten en successen te delen.

  • Onpersoonlijke en saaie presentatie

Het delen van je scherm - om zo een flitsende PowerPoint presentatie te geven of uitgewerkte flipover te laten zien – kan heel logisch lijken. Onze tip: niet doen. Op deze manier ben jij niet veel meer dan de voice-over, wat saai en demotiverend is.

Liever schrijf je tijdens de training mee op je flipover en speel je live in op wat er gezegd wordt. Dat maakt je training niet alleen persoonlijker, maar ook dynamischer en interactiever. Blijf dus vooral zelf in beeld!

  • Weinig betrokkenheid

Hoe minder deelnemers per groep, hoe groter de betrokkenheid. Hoe groter de groep, hoe onpersoonlijker en hoe groter de kans dat je training op een uitzending gaat lijken. Om chaos te voorkomen, zet je deelnemers immers op mute. Prima idee, maar het risico is dat mensen makkelijker even weg lopen of niet opletten.

Overweeg om tijdens te training de chatfunctie te gebruiken door afzonderlijke deelnemers vragen te stellen en uit te nodigen tot deelname. Ook stellingen, praktijkvoorbeelden en een gezamenlijke bespreking van de stof zorgen voor meer dynamiek en participatie.

7 )  Marketing en verkoop van je online training

Als je klaar bent met je online training maken, is het tijd de training onder de aandacht te brengen en te verkopen. Dit kan op veel manieren. Online kun je je mailinglijst gebruiken door volgers een nieuwsbrief te sturen. Je kunt banners gebruiken op je website, kortingscodes aanbieden, social media inzetten, gastblogs publiceren en webinars of podcasts delen waarin je enthousiast je training promoot. Vergeet ook de offline marketing niet. Een flyer die je neerlegt op relevante plekken, netwerkbijeenkomst, lezing of telefoontje naar die ex-collega die tot de doelgroep behoort, kunnen heel effectief zijn.

Een laatste tip: maak een keuze uit alle mogelijke media. Met een focus op drie of vier kanalen bereik je meer dan met een versnipperde aanpak. Je doet het goed of je doet het niet!

Meer weten over online training maken?

Vind je de stof interessant en wil je meer weten over het maken van online trainingen? Leren over online leermiddelen, geïntegreerd leren, leervoorkeuren en persoonlijk en adaptief leren? Dan is de SUAS training Ontwerpen van trainingen iets voor jou. Hoe leuker en interessanter je training wordt, hoe effectiever hij zal zijn.

BEKIJK DE OPLEIDING

Gerelateerde artikelen