Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Communicatie & Presentatie cursussen en trainingen

Breng een boodschap glashelder en tactvol over.

Soms weet je wat je wilt zeggen, maar komt het er op het moment zelf niet uit. Hoe zorg je ervoor dat je de boodschap wél helder en met tact overbrengt? Leer tijdens één van onze trainingen om je te verplaatsen in een ander, te luisteren, waar te nemen, een boodschap met tact over te brengen en écht met elkaar in gesprek te gaan. Daar heb je echt profijt van!


Communiceren

Communiceren is meer dan vertellen wat jij te zeggen hebt. Verplaats je in de ander, leer luisteren en waarnemen, breng je boodschap met tact en ga echt met elkaar in gesprek. Vergroot je effectiviteit met behulp van één van onze communicatie trainingen op een prettige manier.

Schrijven

Begrijpelijke tekst schrijven is niet altijd eenvoudig. Verplaatsen in je lezer kost moeite. Ook zakelijke stukken als een adviesrapport, verslag of beleidsplan schud je niet zo uit je mouw. Ontdek tijdens deze trainingen de gouden regels!

Presenteren

Leer jezelf stevig en op authentieke wijze te profileren, ontspannen te presenteren en een levendig en inspirerend verhaal te vertellen. Kies de presentatie cursus die het beste bij jouw aanpak past. Zo krijg jij wat je wilt.

Wat is goede communicatie?

Iedereen communiceert voortdurend. Dat komt omdat iemand continu een indruk achterlaat op iemand anders. Maar het begint al met symbolen. Een heel mooi voorbeeld zijn de rooksignalen die de verschillende indianen gebruikten. Zo konden zij op een afstand al heel gemakkelijk een andere stam waarschuwen voor een aankomende bedreiging. Communicatie is het uitwisselen van signalen tussen levende wezens. Je communiceert dus met elk woord dat je zegt, elke gezichtsuitdrukking die iemand anders interpreteert, of de mail die je schrijft. Maar het loopt natuurlijk niet altijd van een leien dakje. Soms ontstaat er ruis en komt de boodschap niet helemaal aan.

Het gaat hier dus over elke boodschap die je door middel van gesproken en/of geschreven woord, symbolen, tekeningen en/of andere indrukken wil overbrengen aan iemand anders. Dat kan één individu zijn, maar dat kan ook een hele groep zijn. Het is een echte kunst om de juiste strategie en gesprekstechnieken te hanteren. Daarom is het zelfs een academische discipline geworden. Jaarlijks studeren er veel communicatiewetenschappers af. Zij adviseren bedrijven, goede doelen, politieke partijen en vele anderen in hoe zij hun boodschap het best kunnen overdragen aan de gewenste doelgroep.

Waarom is goede communicatie belangrijk?

Communicatiewetenschappers, -strategen, woordvoerders, marketeers, directeurs en politici zijn dan ook altijd op zoek naar hoe zij hun boodschap kunnen overbrengen aan hun doelgroep zonder dat hier ruis op komt te zitten. Managers zoals Elon Musk zijn niet zomaar ook meester in gesprekstechnieken. Het zijn echte meesters van de vertelkunst geworden. Hun communicatieve vaardigheden zijn uitstekend en dat komt omdat ze één ding goed beseffen: als ik er niet in slaag mijn boodschap goed over te brengen, dan zal ik mijn doel niet bereiken.

Het gaat dus veel verder dan wat je zegt. Hoe je iets zegt is minstens even belangrijk. Daarnaast moet je beseffen dat communiceren niet alleen verbaal is, maar dat deze ook non-verbaal kan zijn. Het goed beheersen van gesprekstechnieken is belangrijk. Afhankelijk van het moment ga je ook anders reageren. Hoe communiceer je over de emoties of de agressies die op de werkvloer heersen met je collega’s? In ieder geval anders dan wanneer een directeur zijn raad van bestuur probeert te overtuigen van zijn actieplan om de organisatie te hervormen. Zelfs de grootste stotteraar kan overtuigend presenteren als hij de juiste communicatie skills heeft aangeleerd. En goed communiceren, daar ben je niet per se mee geboren. Maar iedereen kan wel de juiste communicatieve vaardigheden aanleren.

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Wieneke Wegeling

Opleidingsadviseur