Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Samenwerken zonder stress met de RET

Thema: Communicatie en presenteren
Rubriek
Artikel
Datum
11 februari 2018
2 minuten leestijd

We leven in een tijd waarin de veranderingen in ICT en door globalisering sneller gaan dan ooit. Het vorige maand verschenen rapport ‘The Future of Jobs’ van het World Economic Forum laat zien dat er de komende jaren ingrijpende reorganisaties en bijscholing zullen plaatsvinden. Werknemers krijgen zwaardere uitdagingen en moeten autonomer, creatiever en flexibeler worden. Dat gaat hen niet in de koude kleren zitten.

De werkstress loopt op. Zo heeft 70% van de medewerkers een te hoge werkdruk, 35% heeft last van spanningen op het werk en 49% maakt zich zorgen over het behoud van zijn baan*. RET (Rationeel Emotieve Therapie) is een effectieve werkwijze voor emotioneel zelf-management in de steeds avontuurlijker wordende werkomgeving.

‘Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken’ vond de Griekse wijsgeer Epictetus. De RET (Rationeel Emotieve Therapie) bouwt voort op die gedachte. Volgens de grondlegger Ellis ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen. Bij de RET wordt gebruik gemaakt van het ABC-model. A staat voor aanleiding (oorzaak); B staat voor de bril waardoor je kijkt (overtuiging); C staat voor consequentie (het gevolg). Niet A of C maar B, de bril waardoor je kijkt, bepalen hoe je een gebeurtenis ervaart. RET leert je realistisch kijken; eerst denken en dan doen.

Volgens Roderik Bender, coach bij Schouten en Nelissen, draagt de RET bij aan een mindset die helpt om onder tijdsdruk effectief problemen te kunnen oplossen. “De RET zorgt ervoor dat je je op de inhoud en taak kunt richten, zonder bezig te zijn met vragen zoals ‘kan ik het wel?’, ‘wat als het misgaat’ en ‘Is het goed genoeg wat ik doe?’. De RET beperkt irrationele gedachten en emotionele reacties die geen functie hebben. Bij de RET is het kunnen uitspreken en gehoord worden belangrijk. Zo kunnen collega’s bij spanningen en conflicten met elkaar in gesprek blijven en optimaal samenwerken.

Signalen dat het tijd is voor een ‘reality check’ met RET-coaching zijn:

  • Er worden zaken uitgesteld
  • Men is onvoldoende assertief
  • Men is onzeker bij het geven van een presentatie of bij een verkoopgesprek
  • In het team zijn spanningen
  • Iemand kan niet met zijn leidinggevende overweg
  • Er is sprake van weerstanden bij verandering

Op het moment dat de emotionele reactie ‘in de weg zit’ zorgt de RET voor een realistisch beeld van met namen verwachtingen, van de ander, van jezelf en van de organisatie. “Zin en onzin worden gescheiden. Bijvoorbeeld als iets je niet lukt geeft dat een nuttig inzicht. Het wil niet zeggen dat je geen goede professional bent”.

“RET zorgt ervoor dat belemmerende gedachten verdwijnen en mensen lekker in hun ‘flow’ kunnen komen. Ze zijn daardoor niet met zichzelf bezig. RET levert zo een bijdrage aan persoonlijk succes en aan de performance van de organisatie”, aldus Roderik.

BEKIJK DE TRAINING

Een man wijst iets aan op een whiteboard terwijl het met een vrouw praat.

Gerelateerde artikelen