Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Deze competenties heb je als manager nu meer dan ooit nodig

Thema: Management & leidinggeven
Rubriek
Artikel
Datum
15 december 2022
3 minuten leestijd

Leidinggeven, dat vraagt van jou als manager heel andere skills dan (pak ‘m beet) tien jaar geleden. Er is een heel nieuwe generatie werknemers opgestaan, die andere wensen en behoeften heeft. Hoe geef je bijvoorbeeld leiding aan deze ‘generatie Z’? En wat hebben deze werknemers precies nodig? Dit vraagt om een andere benadering van leiderschap. Blijf jouw leiderschap ontwikkelen, zodat jij klaar bent voor het ‘nieuwe leidinggeven.’ In deze blog vertellen we welke competenties jij als manager nu meer dan ooit nodig hebt.

Management competenties:

1. focus op talentontwikkeling

De voornaamste drijfveer van de huidige professional is zich te ontwikkelen, in zijn vak en als mens. Om het beste uit het team te halen, moet je als manager dus oog hebben voor talent. Wie focust op de kwaliteiten en de groeimogelijkheden van medewerkers, zorgt voor gemotiveerde medewerkers én goede resultaten. De huidige manager kijkt bij de taakverdeling niet alleen naar wie de taak aankan, maar vooral ook naar de ontwikkelingskansen voor zijn medewerkers.

Vijf mensen zitten in een kring met elkaar te praten

2. Scherp je coachende vaardigheden aan

Professionals doen nu vooral creatief werk. Taken en projecten die ze elke keer op een andere manier uitvoeren en niet kunnen vergelijken met iemand anders. Dat maakt ze vaak onzeker. Daarom hebben ze een manager nodig die ze op de juiste momenten ondersteunt en vertrouwen geeft. De coachende rol van de middle manager is hierdoor nog belangrijker geworden. Bij het ontwikkelen van jouw management competenties speelt coaching dus een steeds grote rol.

3. Een inspirerende visie delen als leidinggevende

Professionals willen autonoom zijn, maar hebben wel richting nodig – en inspiratie. Aan jou als  manager de taak om een sterke visie en enthousiasme voor het vak uit te dragen. Dat lukt natuurlijk alleen maar als jijzelf ook echt enthousiast bent. Als manager ben je daarmee veel meer dan een doorgeefluik van de directie naar de werkvloer. Je schetst een toekomstdroom en medewerkers kiezen ervoor om de manager daarin te volgen. Er ontstaat een collectieve ambitie, waar de moderne medewerker (de kenniswerker) zich met volle inzet aan wil wijden.

Vrouw met mouwloos wit t-shirt zit met voeten in zwembad met laptop op schoot

4. Betrouwbaar zijn en vertrouwen kunnen geven

Laten we wel wezen: de professional van tegenwoordig kent het inhoudelijke vak meestal beter dan de manager. Hoe hij zijn werk moet doen, hoeft niemand hem meer te vertellen. Door Het Nieuwe Werken doen professionals hun werk bovendien minder zichtbaar: thuis, op pad en soms op de vreemdste tijden. Daardoor heb je als manager weinig controlemogelijkheden meer en wordt wederzijds vertrouwen extra belangrijk. Als manager moet je zelf betrouwbaar zijn én zijn medewerkers het vertrouwen durven geven hun werk in autonomie te doen. Goed resultaatgericht management wordt nog belangrijker: wel heldere afspraken maken over de doelen en resultaten, maar je dan niet meer bemoeien met de manier waarop die behaald worden!

5. Durven vragen om feedback

Als je al een tijdje als leidinggevende werkzaam bent, sta je soms onbewust minder open voor feedback. Maar in een nieuw soort leiderschap is niet alleen feedback kunnen geven van belang. Ook je medewerkers daar zelf om kunnen vragen, is essentieel. Daarbij is de timing van jouw vraag om feedback van belang. Zeg dit vooral niet als een snelle afsluiter van een gesprek of tijdens iemand zijn beoordelingsgesprek: ‘Als je trouwens nog feedback voor mij hebt, sta ik daar ook altijd voor open.. ‘ Soms is het voor je medewerkers fijn om feedback over jou anoniem te kunnen delen, dus maak dit vooral ook mogelijk.

Competenties voor een manager om continu te blijven ontwikkelen

Kortom, de eisen die aan jouw rol als manager gesteld worden zijn hoog en divers. Je kunt daarbij best wat ondersteuning gebruiken, ook als je al een ervaren manager bent. Met de training middle management kun jij jouw competenties als manager verdiepen en aanvullen. Daarmee geef je meer betekenis aan jouw rol en groei je als verbindende leider.

BEKIJK DE TRAINING

Een vrouw met oranje haren zit aan een houten tafel, achter haar staat een lamp en een deur met ramen.

Gerelateerde artikelen