Zo houd je het corporate brein van je organisatie gezond
Bizarre tijden in de arbeidsmarkt.
- Rubriek
- Blog
- Datum
- 25 januari 2022
- 3 minuten leestijd
Het succes van een organisatie hangt van veel meer af dan een goede strategie alleen. Om individuele werknemers en teams te laten floreren, wordt steeds vaker gekeken naar de psychologische aspecten die hierbij komen kijken. Zeker in de huidige arbeidsmarkt, waar de impact van de coronapandemie, krapte en vergrijzing bedrijven voor een complexe uitdaging stelt, komen de lessen van organisatiepsychologie goed van pas.
Dr. Sandra Doeze Jager MBA studeerde zowel psychologie als HR en communicatie en promoveerde op de wendbaarheid van werknemers. Bij de masteropleiding Psychologie in organisaties is ze niet alleen kerndocent, ze hielp ook met het ontwikkelen ervan. Volgens Doeze Jager zijn er verschillende manieren om het corporate brein gezond te houden.
Laat hybride werken ook écht werken
Door de impact van de coronapandemie is de arbeidsmarkt sinds het voorjaar van 2020 in een ongekend experiment met werken op afstand terechtgekomen. Bij het vormgeven van hybride werken is het volgens Doeze Jager wel belangrijk om de psychologische effecten mee te wegen. Werken op afstand heeft op verschillende mensen namelijk ook verschillende effecten. “De ene persoon kan nu eenmaal beter omgaan met vrijheid dan de ander. Daarom is het belangrijk om deels weer fysiek bij elkaar te komen, en het kantoor als ontmoetingsplek te gebruiken. Niet alleen om kennis te delen en werkzaamheden als brainstorms te verrichten die nu eenmaal beter gaan als je fysiek bij elkaar bent. Maar ook om het over koetjes en kalfjes te hebben, dat momentje bij de koffieautomaat te faciliteren dat veel mensen missen. Door vaste momenten te prikken waarop veel mensen aanwezig zijn en het niet alleen maar over werk hoeft te gaan, hou je iedereen bij je organisatie betrokken.”
Het talent benutten
De krapte op de arbeidsmarkt stelt bedrijven voor enorme personeelsuitdagingen. Doeze Jager pleit ervoor om niet alleen naar de competenties van werknemers te kijken, maar vooral ook naar hun intrinsieke motivatie. “Eigenlijk moet je naast een persoonlijk ontwikkelplan ook een persoonlijk verlangenplan maken. Hierin staat dan centraal wat medewerkers drijft en hoe ze dat in hun werk kunnen vinden. Dat aspect van zingeving wordt steeds belangrijker, en past ook bij de nieuwe rol van ontmoetingsplek die steeds meer fysieke kantoren krijgen.” Om medewerkers te boeien en te binden, moeten bedrijven meer zijn dan alleen een plek om te werken.
“Het draait steeds meer om het creëren van een groepsgevoel”, zegt Doeze Jager.
De succesfactoren van medewerkers per levensfase
Het besef dat elke individuele werknemer anders is, is inmiddels bij de meeste organisaties wel doorgedrongen. Daarbij is er steeds vaker aandacht voor de verschillende levensfasen waarin werknemers zich bevinden. Dat is verstandig: want hoe verschillend mensen dan ook mogen zijn, elke levensfase breng zo zijn specifieke kenmerken en uitdagingen met zich mee. Vaak worden hierbij drie fasen onderscheiden. De beginfase, waarbij je als werknemer de arbeidsmarkt betreedt en er door werkgevers veel in je wordt geïnvesteerd. De fase daarop waarin je toegevoegde waarde krijgt en de laatste fase waarin je graag wat terug wil geven van alles wat je in de loop van je carrière hebt geleerd. Ook op privégebied kent elke levensfase zo zijn eigen kenmerken en uitdagingen. Door hier vanuit levenslooppsychologie op een slimme manier mee om te gaan, kan de hele organisatie profiteren, stelt Doeze Jager.
Wil je weten hoe je het corporate brein van je organisatie gezond kan houden?
In de e-paper Psychologie in organisaties lees je meer over hoe je het corporate brein van je organisatie gezond kan houden en ontvang je tips van Dr. Sandra Doeze Jager MBA. Verder staan we stil bij de obstakels die een gezonde organisatiecultuur in de weg kunnen staan.