Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Goed voorbereiden op verandering met deze 5 tips

Thema: Persoonlijke effectiviteit
Rubriek
Artikel
Datum
4 november 2014
2 minuten leestijd

Veranderingen zijn aan de orde van de dag. Denk aan een nieuw informatiesysteem. Teams die worden samengevoegd. Of een andere manier van werken. Allemaal veranderingen die impact hebben op jou en je collega’s.

Om veranderingen zo snel en gemakkelijk mogelijk te laten verlopen, kun je op een aantal zaken letten. Een van die zaken is een goede voorbereiding. Je kent waarschijnlijk wel de uitdrukking: ‘een goede voorbereiding is het halve werk’. Deze geldt ook zeker bij veranderingen.

In dit artikel geven we je 5 belangrijke voorbereidingstips bij verandering, die je op weg kunnen helpen.

Tip 1 Leef je in

Je kunt je als manager pas goed inleven in je medewerker als je zélf weet hoe het voelt om een verandering te ondergaan. Kijk terug naar belangrijke veranderingen in je eigen loopbaan. Hoe heftig reageerde je, hoe veranderde je dat en weet je nog waarom? Met deze inzichten snap je de reacties van anderen beter.

Tip 2 Geef je medewerkers controle

Een verhuizing, een nieuwe baan, een nieuwe partner. Zelf neem je in je leven beslissingen die enorme veranderingen inhouden. Je durft het dan aan omdat je er zelf voor kiest. Geef anderen dus de ruimte bij veranderingen. Laat ze meedenken en meebeslissen. Dan gaat de verandering zelf veel gemakkelijker.

Tip 3 Stimuleer uit de comfortzone te komen

Bij een verandering is de zekerheid weg. De vertrouwde, ingesleten handelingen worden vervangen door nieuwe, onbekende uitdagingen. Veranderen betekent dan ook uit je comfortzone komen! Begeleid anderen daarin. Stimuleer anderen nieuwe dingen te ondernemen. En probeer uit te leggen of te laten zien wat uit je comfortzone stappen en de veranderingen daarbij op kunnen leveren!

Tip 4 Gun tijd om te wennen

Bel een vriend en vraag of hij nú een weekendje met je weg wil. Grote kans dat hij nee zegt. Had je hem de tijd gegeven om er even over na te denken, dan had je meer kans op een ‘ja’ gehad. Mensen houden meestal niet van verrassingen, behalve als ze leuk zijn. Zorg dus dat je anderen niet overvalt met een onverwachte situatie. En gun de ander tijd om aan het idee te wennen.

Tip 5 Geef (zelf)vertrouwen

Veel mensen zijn bang dat ze nieuwe handelingen bij een verandering niet goed of snel genoeg kunnen. Zoals bijvoorbeeld bij een nieuw systeem of een andere methode. Steek energie in het (zelf)vertrouwen van anderen. Laat merken dat ze competent zijn. Of geef ze de tools om competenter te worden. Zorg voor heldere informatie, (vaardigheids-)trainingen, handleidingen of stappenplannen.

BEKIJK DE OPLEIDING

Twee vrouwen en een man zitten aan tafel en denken na. Een van de vrouwen heeft een iPad vast en kijkt naar de andere twee.

Gerelateerde artikelen