Bij het nieuwe SUAS wordt iedereen sterker
- Rubriek
- Artikel
- Datum
- 15 februari 2023
- 6 minuten leestijd
Er is niets menselijker dan de behoefte aan vooruitgang en ontwikkeling – het ertoe willen doen. Hoe maak je impact als persoon en als professional in een wereld in beweging? Dat vraagt om slagkracht, flexibiliteit, innovatie, duurzaamheid en de constante vorming van nieuwe vaardigheden. Het is daarom logisch dat de vraag naar trainingen, cursussen, en andere (toegepaste) lessen de laatste jaren sterk toeneemt. Maar wat voor professionals en bedrijven geldt, geldt ook voor lesaanbieders zelf. Ook voor hen is het belangrijk relevant te blijven.
Dit is precies de reden dat Schouten & Nelissen University of Applied Sciences nu als SUAS verder gaat! Een verkorte naam met een nieuwe uitstraling en een verbreed aanbod.
Wat dat betekent voor organisaties, deelnemers en SUAS zelf kunnen we natuurlijk het beste vragen aan degenen die aan de basis staan van deze transitie: Ronald de Vries, Algemeen Directeur van SUAS, en Jeffrey van Zaalen, Directeur Onderwijs.
Met de juiste combinatie van skills maak je impact
SUAS is een merk van Schouten & Nelissen, een internationaal opererende organisatie met meerdere merken op het gebied van opleidingen, trainingen en coaching. Schouten & Nelissen maakt mensen en organisaties in alle opzichten sterker.
Ook SUAS heeft als missie om de impact van individuen, teams en organisaties te vergroten.
“Wij geloven erg in het meegeven van skills waarmee mensen impact kunnen maken op hun werk, maar ook in hun persoonlijke leven”, trapt Jeffrey af. “Dat houdt in dat we hen sterker maken – niet alleen in leiderschap of assertiviteit, maar ook in praktische vaardigheden, zoals Excel voor beginners, waarmee we mensen helpen in hun groei.”
SUAS speelt in op de vraag naar kennis én vaardigheden
Jeffrey stuurt hiermee aan op de nieuwe verkorte naam en het bredere aanbod van SUAS. Hij legt uit: “Schouten & Nelissen is al meer dan 40 jaar een grote partij als het gaat om leiderschaps- en assertiviteitstrainingen, en persoonlijke ontwikkeling. Maar we zijn meer dan dat.” Ook Ronald beaamt dit. “De naam SUAS strookt veel beter met de tijd en de prachtige producten en proposities die we bieden. We zien verandering in de markt en merken dat kennis ongelooflijk belangrijk is. Daarnaast zijn de juiste vaardigheden nodig om die kennis ook toe te passen, want zonder uitvoering blijft de theorie gevangen in ideeën. Die combinatie is daarom goud waard.“
Een breder aanbod maakt meer mensen sterk
Het verbreden van het aanbod aan trainingen en opleidingen waarmee SUAS een veel grotere doelgroep sterker maakt, ligt ten grondslag aan de vernieuwing die SUAS is ondergaan. Het merk speelt direct in op de vraag om skills in de markt waar een groot tekort aan is; de zogeheten ‘skills gap’. De behoefte van bedrijven en individuen ligt daarom op het ontwikkelen van vaardigheden met betrekking tot leiderschap, teamwork, communicatie, welzijn en productiviteit.
“Neem het huidige personeelstekort,” draagt Jeffrey aan, “veel bedrijven beseffen nu dat in tijden waarin het moeilijk is om de geschikte mensen te vinden, het nog belangrijker is om mensen te behouden, te binden en te boeien. Daar willen we met SUAS het antwoord op zijn." Als bedrijf of organisatie wil je jouw werknemer juist nu de tools geven om zichzelf te kunnen ontwikkelen.
En mensen willen graag de ruimte krijgen om nieuwe vaardigheden op te doen, op een manier die het meest bij hen past. "Met name jongeren willen graag direct aan de slag met de praktijk en dan is een training die daarop gericht is ideaal”, ervaart Ronald. “Ook merken wij dat er bij mensen, die naar hogere functies doorgroeien, behoefte is aan het vergroten van specialistische kennis."
De kans om power skills te ontwikkelen
Deze ontwikkelingen in de markt hebben een directe weerslag op wat SUAS ziet gebeuren in de vraag naar kennis en kunde. Enerzijds is de vraag naar erkend onderwijs vorig jaar verdrievoudigd. Anderzijds is er een grote groep Mbo’ers die SUAS nog niet bedient, maar hun vraag naar trainingen om bijvoorbeeld hun digitale- en ondernemersvaardigheden te groeien, is groot. Zo ziet SUAS dat er behoefte is aan (het aanleren van) praktische vaardigheden.
“Het was duidelijk dat we ons doel moesten verbreden en zowel erkend onderwijs als het aanleren van praktische vaardigheden moesten combineren”, geeft Ronald als aanvulling op Jeffrey. “Op deze manier faciliteren we de ontwikkeling van zogeheten ‘power skills’. Dit willen we iedereen kunnen aanbieden, ongeacht wat hun historie is. Ongeacht je leeftijd en vooropleiding is het belangrijk om te blijven leren en mee te kunnen draaien in een snel veranderende maatschappij."
Een goede aansluiting op de praktijk en werkveld
Dat SUAS heel duidelijk het lesaanbod weet te bepalen, is ongetwijfeld te wijten aan de jarenlange ervaring die ze als opleider hebben. Voeg daar de open manier van communiceren met deelnemers en bedrijven aan toe, en je krijgt de ideale kennismix om te vernieuwen.
“We staven de inhoud op verschillende manieren. Zo zijn er bedrijven waarmee we in gesprek zijn. Zij vragen ons om specifieke trainingen”, legt Ronald uit. “Soms zie je daar ineens een beweging in die duidelijk geleid wordt door de actualiteit.” Zoals het belang van een vertrouwenspersoon in een organisatie. Dit is weer heel duidelijk op de kaart gezet door zaken in het nieuws rondom grensoverschrijdend gedrag. De Tweede Kamer spreekt zelfs binnenkort over een wetsvoorstel dat bedrijven in Nederland verplicht om te beschikken over een vertrouwenspersoon. Deze actualiteit resulteert bij SUAS in meer belangstelling voor de Basistraining Vertrouwenspersoon.
“Aan de andere kant hebben we nauw contact met klanten, productmanagers en commissies uit bepaalde branches die ons advies geven”, vult Jeffrey aan. Waar behoefte aan is in de arbeidsmarkt sluit namelijk aan bij de opleidingsvraag – en andersom. Ronald:
“We toetsen in een groep van experts en ervaringsdeskundigen uit bepaalde branches of een opleiding en de geleerde vaardigheden passen bij de vraag in verschillende functies.
We willen dat laten aansluiten bij wat deelnemers leren en meten van tevoren wat ze al weten en kunnen met een zogeheten ‘effectscan’. Dat is een nulmeting van wat je kennis en expertise is op een bepaald vlak. Vervolgens sturen we ze in de richting die het beste aansluit bij een bepaald werkveld. Na afloop checken we wat de ontwikkelcurve is geweest.”
Van ambitie naar inzetten van kennis én vaardigheden
Niet alleen kennis opdoen is belangrijk, ook het kunnen hanteren en de vertaling maken naar de praktijk is essentieel. De focus van SUAS ligt daarom op power skills: het succesvol combineren van theoretische kennis en de praktische, menselijke benadering in het dagelijks leven.
Jeffrey: “Schouten & Nelissen is altijd heel sterk geweest in lesaanbod dat zich focust op soft skills. Daar hebben we de verbreding in gezocht. Intern praten we vaak over dat we mensen willen raken. Dat is wat onze ambitie vormgeeft.”
“Het gaat ons er niet om dat we de beste en de grootste worden, dat zijn containerbegrippen”, vervolgt Ronald.
“We geloven dat met de juiste skills alles mogelijk is. Zo kun je sterker worden als persoon, impact maken en daarmee bijdragen aan een betere wereld. Kennis is daarin belangrijk – bijvoorbeeld in je vakgebied, over innovatie of maatschappelijk betrokken ondernemen.
Vertrouwen in het proces
Maar ook het toepassen van die kennis zal in de toekomst steeds belangrijker worden, geeft Ronald aan. “Het wordt steeds belangrijker om duidelijk te kunnen communiceren en bijvoorbeeld empathisch leiderschap te tonen. Met het merk SUAS willen we deze propositie nog steviger neerzetten in de komende jaren, zodat we de wereld mooier en sterker kunnen maken.”
“We vertrouwen daarbij het proces”, benadrukt Ronald, zelfverzekerd en trots. “SUAS moet net zo’n sterk merk worden als Schouten & Nelissen. En dat kan niet missen, want de combinatie van erkend en toepasbaar onderwijs is de succesformule waarmee we ons klantportfolio kunnen verbreden, branches beter kunnen bedienen en deelnemers nog beter van dienst kunnen zijn. Van mbo- tot master-niveau, wij maken individuen, teams en organisaties sterker en impactvoller. Dat is succes voor ons.”