Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Leren en innoveren

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
7 dagen (14 weken)
ECTS (studiepunten)
8 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • +1
    Nog 1 anderen

Dit ga je leren in Mastermodule Leren en innoveren

Deze module van de geaccrediteerde master Human Development gaat over allerlei manieren van leren. Bijvoorbeeld zelfgestuurd leren, teamleren, organisatieleren en virtueel leren. Leren heeft hierbij een bredere betekenis dan alleen 'opgeleid worden'. Hoe kun je leren op de werkplek stimuleren? En hoe kan leren bijdragen aan innoveren? Het antwoord op deze en andere vragen zoek je samen met je medestudenten.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Psychologie van het leren
  • Leren in de neurowetenschappen
  • Leerlandschappen en ontwerpen van interventies
  • Leren en Human Resource Development
  • Werkplekleren en Leertechnologie
  • Nieuwsgierigheid en innoverend leren
  • Impact van leerinterventies en leercultuur

Vanuit een theoretisch verantwoorde onderbouwing sla je steeds een brug naar de praktijk. Je onderzoekt welke innovaties nodig en gewenst zijn om nieuwe manieren van leren te kunnen toepassen. Dat doe je ook in jouw eigen organisatie door op zoek te gaan naar de leer- en denkvoorkeuren, professionele leergemeenschappen, en de feedback- en innovatiecultuur.

Resultaten

  • Je kijkt door een andere bril naar het leren in jouw organisatie
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling in het werk
  • Je weet hoe je deze vormen van leren kunt beïnvloeden
  • Je kunt ook bestaande activiteiten structureren en implementeren als leren
  • Je ontwerpt leerinterventies voor innovatie, creativiteit en professionaliteit

Voor HR professionals, onderwijsdeskundige en trainers en anderen die leren willen innoveren

Voor wie?

Veel mensen denken bij het woord leren meteen aan opleiden. Maar als opleidingsdeskundige, trainer of HRD-adviseur weet jij wel beter. Er zijn veel meer manieren waarop organisaties en hun medewerkers kunnen leren en zich ontwikkelen. Die innovatieve vormen wil je graag toepassen bij de leertrajecten die je opzet. Daarvoor zoek je theoretische kennis én praktische handvatten.

Toelatingscriteria

Voor deze mastermodule heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Psychologie van het leren

De verschillende theorieën over leren worden onder de aandacht gebracht door eerst naar je eigen leervoorkeuren en denkgewoontes te kijken in combinatie met die van de groep. Verder krijg je de basisbeginselen mee van: behaviorisme, sociaal-constructivisme, werkplekleren, zelfgestuurd leren en digitaal leren.

Leren in de neurowetenschappen

Vanuit de basiskennis van de neurowetenschappen wordt de relatie gelegd met de leerpsychologie. De centrale vraag is: Hoe maak je leren leuker en effectiever? Hoe kun je de 5 basis breinprincipes toepassen bij het ontwerpen van leer- en opleidingstrajecten?

Leerlandschappen en ontwerpen van interventies

Centraal staan de volgende vragen: Hoe kan je leerlandschappen inzetten als diagnostisch instrument? En wat is de meerwaarde daarvan bij het ontwerpen van leertrajecten op organisatieniveau? Je gaat aan de slag met de DRIE aanpak. Onderwerpen die aan bod komen zijn: destinatie, ruimte, eigenaarschap en interventies.

Leren en Human Resource Development

Je krijgt inzicht in waaruit het vakgebied HRD bestaat en hoe deze gesitueerd is in organisaties. Verder ga je aan de slag met de leernetwerktheorie en cases over werkplekleren.

Werkplekleren en leertechnologie

Aan de hand van de leertechnologie zullen de volgende onderwerpen worden behandeld of ervaren: werkplek leren, formeel en informeel leren, virtuele leeromgeving, beeldend leren en leergames.

Nieuwsgierigheid en innoverend leren

Is nieuwsgierigheid de basis voor leren? En hoe kan je nieuwsgierigheid bevorderen op de werkplek? Verder krijg je inzicht in de innovatiecultuur van organisaties aan de hand van de leerprincipes van innoverend leren.

Impact van leerinterventies en leercultuur

Naast de impact van leren en hoe je die impact kan meten wordt de feedbackcultuur van organisaties behandeld. Verder krijg je inzicht in de professionele leergemeenschap met lerende professionals. En hoe je daar leiding aan kan geven.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.995,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

De Mastermodule Leren en innoveren bestaat uit 7 bijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken en staat gelijk aan 8 ECTS. Je tijdsinvestering is circa 12 uur zelfstudie per week. Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete master. Een complete master bestaat uit 60 ECTS: 48 ECTS voor de modules en 12 ECTS voor de thesis.

Bijeenkomst 1 t/m 7:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Diploma

De module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een certificaat (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

Deze module wordt verzorgd door docenten die de totale breedte van de leerpsychologie vertegenwoordigen:

Dit worden je docenten

  • Drs. Ria van Dinteren

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • Drs. Jos Baeten

    Drs. Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11 artikelen, 525 presentaties en in een proefschrift. Zijn Leerprocestheorie over samenlerend produceren met de Peer Feedback en Reflectiecyclus zijn inmiddels wetenschappelijk geaccepteerd. Hij houdt zich sinds 2011 vooral bezig met de invoering van werkplekleren met leertechnologie bij organisaties en daarbinnen vooral met beeldend leren en trainen.

  • Prof. Robert-Jan Simons

    Prof. Dr. Robert-Jan Simons was eerst hoogleraar Onderwijs- en Opleidingspsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en daarna tot 2014 hoogleraar aan de Universiteit Utrecht (Leerstoel Didactiek in digitale context). Zijn onderzoek richtte zich op digitale didactiek, leervoorkeuren, lerende organisaties, professionele ontwikkeling, feedback, metacognitieve vaardigheden en nieuwsgierigheid. Van 2010 tot 2014 was hij ook directeur van de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO) in Amsterdam. Vanaf 2014 werkt hij als adviseur en opleider vanuit zijn bureau Visie op leren. Daarnaast is Robert-Jan Simons lid van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) van het Schoolleidersregister PO.

  • Dr. Suzanne Verdonschot

    Dr. Suzanne Verdonschot ziet haar rol als begeleiden van leren en innoveren in het werk. Ze kiest vaak voor onderzoek als aanpak. Dat is volgens haar een prachtige manier om dingen in beweging te zetten. De kracht van nieuwsgierigheid doet dan zijn werk; kennis gaat stromen als mensen vragen hebben. Op dit moment begeleidt ze organisaties en teams die benieuwd zijn hoe zij een kleine innovatie of gelukt experiment kunnen uitbouwen naar een grootschalige beweging. Daarnaast doet ze veel onderzoek om de impact van leer- en veranderinterventies vast te stellen. De inzichten uit dit soort projecten publiceert ze regelmatig in artikelen, onderzoekspapers en boeken.

  • Drs. Robert Dollevoet

    Drs. Robert Dollevoet Bc. werkt al meer dan 30 jaar in Learning & Development. Momenteel werkt hij als Manager Jumbo Academy aan de ontwikkeling van zijn meer dan 100.000 collega’s bij Jumbo Supermarkten. Hij werkte bij KPN, EMC, Coca-Cola, Carglass en Volkswagen, in verschillende HR-rollen en won in 2023 de Develhub Impact Traject Award. Specialisaties zijn werkplekleren, leiderschapsontwikkeling, high impact trainen en onboarding. Met zijn expertise hoe het echt werkt in organisaties, verbindt hij leren met wetenschap.


Wat anderen over Mastermodule Leren en innoveren zeggen

Ervaringen

7,9 van de 10

7,9 uit 26 ervaringen

Bekijk alle ervaringen

)

Nu starten met Mastermodule Leren en innoveren

Mastermodule Leren en innoveren

Bekijk leren door een andere bril

  • Je brengt mensen in beweging door dat je (collectief) leren op de werkplek stimuleert
  • Je kent de belangrijkste psychologische en neurowetenschappelijke theorieën over leren
  • Je kent meerdere vormen van leren en ontwikkeling zoals werkplek leren, zelfgestuurd en begeleid leren

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)