Deze mastermodule bestaat uit verschillende thema’s die tijdens de zeven collegedagen en de praktijkopdrachten aan bod komen.
Kwaliteitsmanagement: historie, uitgangspunten, perspectieven
Je plaatst kwaliteitsmanagement in een historisch perspectief. Je verkent het vakgebied en verdiept je in de wijze waarop kwaliteit en praktijk zichtbaar zijn in een organisatie. De verwondering over wat vanzelfsprekend lijkt staat centraal. Want wat bedoelen we eigenlijk met kwaliteit?
Organisatie van kwaliteit / Kwaliteit van de organisatie
Je verdiept je in kwaliteitsmanagement in organisaties, in het bijzonder je eigen organisatie. We bespreken de ontwikkelingen in het denken over organisaties. Daarbij bekijken we een organisatie als een dynamisch fenomeen. Ook gaan we op zoek naar nieuwe organisatievormen, passend bij het moderne kwaliteitsdenken.
Standaardisatie, normalisatie en certificatie (inclusief ISO)
Het proces van standaardisatie, normalisatie en certificatie vormt de rode draad. We bespreken standaardisatie als reguleringswijze, belangen en standaardisatie versus maatwerk. Vervolgens behandelen we de regelgeving van certificatie en het nut en de noodzaak hiervan. Ook de verschillende ISO-normen komen aan de orde.
Bedrijfs- en kwaliteitsmodellen
We behandelen kwaliteitsgoeroes en kwaliteitsmodellen. Ook de inhoud, toepassing en voor- en nadelen van het INK- en EFQM-model komen aan de orde. Daarnaast krijg je inzicht in de relaties tussen deze modellen en internationale normen als ISO 9001, ISO 9004 en ISO 26000.
Integriteit: dilemma’s en management
Deze dag staat in het teken van integriteitbeleid, integriteitsystemen en integriteitdilemma’s. We bespreken concrete integriteitsvraagstukken uit de eigen werkpraktijk en zoeken naar verantwoorde oplossingen. Je krijgt handvatten uit de ethiek aangereikt om integriteitdilemma’s te herkennen, analyseren en bespreken. We bespreken verschillende rollen in het integriteitsmanagement; management, vertrouwenspersoon, compliance officer en kwaliteitsmanager.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
We bekijken MVO vanuit de historie en verschillende perspectieven en debatten. Daarnaast bespreken we de ontwikkelingen en toepassingsgebieden en leggen we de relatie met kwaliteitsmanagement. We bespreken de vraag naar transparantie en technieken en tools voor MVO (stakeholder-dialoog, social auditing en rapportage). Tot slot komen nieuwe standaarden en richtlijnen voor MVO aan bod.