Lean als verbeterfilosofie
We verdiepen ons in een aantal perspectieven op Lean. Wat is Lean en wat is het niet? Waar komt het vandaan, wat zouden redenen kunnen zijn dat Lean in veel gevallen niet van de grond komt en wat zou je daarin anders kunnen doen? Je leert anders te kijken naar processen en weet hierdoor nieuw verbeterpotentieel aan te boren.
Inrichten en herontwerpen van primaire processen
Tijdens deze bijeenkomst wordt ingegaan op het inrichten en herontwerpen van productie- en dienstverlenende processen. Uitgangspunt hierbij is dat het bij het doorgronden van primaire processen in veel gevallen van belang is om een interdisciplinaire insteek te hanteren. Vraagstukken rond het voortbrengingsproces van een organisatie kunnen immers zelden of nooit geïsoleerd beschouwd worden en hebben in het merendeel van de gevallen een directe relatie met de diverse bedrijfskundige deelterreinen zoals marketing, strategievorming en organisatiestructurering.
Organisatie van innovatie
In deze bijeenkomst verdiep je je in de inrichting en besturing van innovatieve organisaties. Het innovatieproces staat daarbij centraal. We bespreken onder meer de uitdaging die besloten ligt in wat bekend staat als ambidexterity en de voorwaarden en consequenties van het fenomeen open innovation.
Implementatie van risicogestuurd kwaliteitsmanagement
Je gaat risicomanagement, innovatiemanagement en verandermanagement met elkaar verbinden. Daarbij combineer je actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek met een ruime praktijkervaring in diverse sectoren en organisaties. Je krijgt praktische modellen en instrumenten aangereikt, die we bespreken in het licht van de ervaring van de deelnemers.
Ontwerpmethoden
Tijdens deze bijeenkomst maak je kennis met methoden en technieken voor het (her)ontwerpen van producten en diensten. We laten je zien hoe je klantenwensen vertaalt naar kwaliteitskenmerken, daar ordening in aanbrengt en wat deze betekenen voor de processen. Je krijgt inzicht in het belang van ontwerp- en innovatieprocessen bij het realiseren van kwaliteit.
Kwaliteit in complexe en dynamische omgevingen
Je bekijkt verbeteren met een sociaal dynamische bril. We reiken je ideeën aan om verschillende soorten processen te verbeteren: stabiele, voorspelbare, complexe, dynamische en controleerbare processen in een onzekere wereld. Voor kwaliteitsbeheersing willen we onzekerheden elimineren. Voor vernieuwing en groei willen we onzekerheden durven toelaten. Van een systeemtechnische naar een sociaal dynamische benadering.
Business continuity management
Hoe overleeft een organisatie een hack van het IT-systeem, een pandemie of een andere calamiteit? In dit college maak je kennis met business impact analyses die de basis zijn voor het business continuity plan. Hierin zijn de maatregelen vastgelegd waarmee het weerstandsvermogen van een organisatie wordt vergroot. Ook maak je kennis met de basiselementen van disaster recovery waarmee een organisatie kan herstellen van een ramp.