Controle over je commerciële toekomst met een strategisch verkoopplan
- Rubriek
- Artikel
- Datum
- 5 september 2022
- 4 minuten leestijd
In een tijd waarin snelle veranderingen eerder regel dan uitzondering zijn, is het als bedrijf belangrijk om wendbaar en flexibel te zijn. Daarom bundelde SUAS de krachten met commerciële speler RedFoxBlue bij het ontwikkelen van een training die marketing- en salesexperts helpt bij het opstellen van een strategisch verkoopplan.
“Met deze aanpak creëren managers in 3 dagen een ijzersterk plan dat ze klaarstoomt op een toekomst waarin concrete doelen behaald worden.”
Samen sterk
De ontwikkeling van de 3-daagse training waarin je een strategisch verkoopplan opstelt, is een slimme zet, meent Elmo Wieland, trainer & consultant bij RedFoxBlue. “Schouten & Nelissen heeft een heel goede naam op opleidingsgebied. Zij weten hoe leren werkt. RedFoxBlue heeft de commerciële experts in huis die de kennis kunnen overdragen. Bovendien hebben de trainers minimaal 20 jaar ervaring als sales of key accountmanager en brengen ze een berg aan kennis en concrete ervaring mee om te delen. Iets wat deelnemers van de training enorm waarderen.”
“Het is belangrijk om de juiste strategische partners te zoeken”, vult Jelske Gerritsma, manager opleiding en ontwikkeling van Schouten University of Applied Sciences aan. RedFoxBlue heeft de passie voor het salesvak, wij hebben de ruim 40 jaar ervaring in opleidingen en zijn uitgegroeid tot marktleider voor trainingen op het gebied van soft skills. Deze combinatie past perfect bij onze visie dat persoonlijke en professionele ontwikkeling samengaan voor alle niveaus en fases in elke loopbaan.”
Dat de samenwerking een schot in de roos is en the best of both worlds samenbrengt, laten de tevreden alumni van de andere trainingen wel zien. Gerritsma: “We zien positieve reacties en de evaluatiecijfers zijn hoog. Dat komt vooral, omdat de opleiding resultaatgericht is. We trainen namelijk technieken en vaardigheden die bijdragen aan het commerciële succes van onze studenten. Je krijgt theoretische inzichten aangereikt, maar werkt daarnaast ook intensief aan je eigen verkoopplan dat je direct kunt implementeren.”
Van analyse tot uitvoering
RedFoxBlue werkt sinds 1,5 jaar samen met Schouten & Nelissen aan succesvolle trainingen en voegt steeds meer opleidingen toe, waaronder het ontwikkelen van een strategisch verkoopplan. Dat is een relevant onderwerp. “De constant veranderende, wereldwijde markt kan enorm uitdagend zijn voor bedrijven. Hoe speel je daar als manager op in?”, legt Wieland uit. “Ik help daar invulling aan te geven. Met een aantal beproefde modellen brengen we in kaart wat er nodig is om tot een strategisch verkoopplan te komen. Daarbij kijken we van buiten naar binnen – denk aan een marktanalyse en het aanpassen of opstellen van een propositie. Maar we kijken ook van binnen naar buiten – het bepalen waar het bedrijf goed in is, wat de USP’s zijn en welke doelgroep ze moeten aanspreken. Deze training dwingt je om je organisatie, middelen en strategie inzichtelijk en toepasbaar te maken. Aan deze kennis is veel behoefte.”
Wat Wieland ook vaak ziet, is dat veel managers tijd verspillen aan vergaderingen en initiatieven die uiteindelijk niets opleveren. Puur omdat ze niet precies weten of het bijdraagt aan het behalen van de doelen.
“Met een concreet plan kun je veel sneller bepalen of iets wel of niet past en hoe je daarmee aan de slag moet. Managers hebben behoefte aan een duidelijke koers.”
Belangrijke onderdelen van elk strategisch verkoopplan zijn, volgens Gerritsma en Wieland, een gedegen analyse van de concurrentie en je doelgroep(en), het onderzoeken van je propositie (wat is je aanbod?) en welke kanalen je moet inzetten voor het juiste bereik. “Maar hoe het plan uiteindelijk in de praktijk werkt, ligt aan je bedrijf”, zegt Wieland. Gerritsma vult aan: “Zie dit plan als je uitgangspunt waar je voortdurend op doorontwikkelt. Met de juiste strategische vertaling en implementatie ga je vervolgens de vruchten plukken van je harde werk. Het is een combinatie van analytisch vermogen en competenties. Wij helpen je bij het ontwikkelen van een basis waarop je continu kunt handelen, de mens zelf bepaalt het succes.”
Grip op je toekomst
De training die je klaarstoomt voor het uitvoeren van je strategische verkoopplan is niet statisch. Schouten & Nelissen is ontzettend bedreven in het creëren van creatieve leervormen. De samenwerking met RedFoxBlue onderstreept dat. “We willen de impact van het leerproces zo hoog mogelijk maken. Daar hebben we met RedFoxBlue ook op gelet”, aldus Gerritsma. “Deze training gaat om een gedegen analyse van je markt, maar ook om een stuk implementatie waarbij je de juiste soft skills traint. Denk aan het formuleren van je ambities, ondernemen van actie, het creëren van draagvlak, oefenen van presentatievaardigheden en het sturen op KPI’s en resultaat.”
Schouten & Nelissen biedt een hybride leeromgeving. Het formele leren gebeurt klassikaal en wordt gecombineerd met informeel leren op de werkplek, zowel digitaal als fysiek. Zo komen verschillende leeromgevingen bij elkaar. Wieland: “Veel van de content is gedigitaliseerd op het online platform van SUAS. Door dit van tevoren beschikbaar te maken, krijgen de deelnemers meer begrip van wat er tijdens de training behandeld wordt. Door theorie en praktijk met elkaar te verbinden, speelt de trainer in op de ervaringen van de student. Daardoor krijgen de trainers scherpere vragen en wordt de deelnemer gestuurd op het beste resultaat.”
Dat een gedegen salestraining duurzaam resultaat kan opleveren, weet Elmo maar al te goed. “Voor sommige bedrijven doen we al jaren werk volgens dit strategische verkoopplanprincipe. Zo hebben we een bedrijf in de zakelijke dienstverlening geholpen met het realiseren van meer dan 50% groei over 5 jaar in een stabiele markt. Het is een lekker gevoel dat je je eigen toekomst kunt voorspellen en dat ook in de hand hebt.”
Wil jij ook het commercieel succes van jouw organisatie vergroten?
Maak een ambitieus verkoopplan dat daadwerkelijk tot succes leidt! Bekijk de training Strategisch Verkoopplan.