Makkelijker prioriteiten stellen met dit schema
- Rubriek
- Blog
- Datum
- 8 juni 2018
- 2 minuten leestijd
Barst je mailbox uit zijn voegen? Stapelen de opdrachten zich op? Weet je even niet waar je moet beginnen? Geen zorgen, deze methode helpt je om de juiste prioriteiten te stellen.
Met het Eisenhower-schema zie je in één oogopslag wat belangrijk is. En waar je je nog even niet druk om hoeft te maken. Zo kun je beter kiezen welke taken je het eerst oppakt.
Is de opdracht wel spoed en wel noodzakelijk?
Dan kun je er veilig vanuit gaan dat dit topprioriteit heeft. Het is belangrijk om dit direct op te pakken.
Is de opdracht wel spoed maar niet noodzakelijk?
Wees alert bij deze opdrachten. Want waarom is het urgent, als het niet belangrijk is? Moet het echt nu? Kan iemand anders het oppakken? In plaats van meteen in actie te komen, kan het misschien ook anders geregeld worden.
Is de opdracht niet spoed maar wel noodzakelijk?
Deze opdrachten horen bij je baan en zijn ook belangrijk voor de lange termijn. Je kunt ze het beste op een vast moment inplannen. Waak ervoor dat spoedjes deze taken niet ondersneeuwen, want dan hoopt het werk zich op.
Is de opdracht niet spoed en ook niet noodzakelijk?
Deze klus is het helemaal niet waard om je druk over te maken. Wat doet deze opdracht eigenlijk op jouw bureau? Kijk of je hem terug kunt geven of overdragen aan een collega.
Smoesjes om niet te kiezen
- Ik kan niet kiezen, alles is belangrijk
- Kiezen is zinloos, het loopt toch anders
- Maar ik wil het graag allemaal zélf doen
- Ik kan het echt niet maken om ‘nee’ te zeggen of dingen uit te stellen
- Ik heb het geprobeerd, maar het lukt toch niet
- Mijn baas/collega’s stellen het niet op prijs
- Iemand moet het toch doen?
Baas worden over je tijd?
Met een training timemanagement leer je keuzes maken, plannen en rust inbouwen.