Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

LSD-communicatie: voor een goed gesprek én een betere relatie

Thema: Power skills
Rubriek
Artikel
Datum
25 juni 2024
5 minuten leestijd

Je bent in gesprek met een collega. Je hoort wel wat de ander zegt, maar je luistert vooral naar wat er zich in je eigen hoofd afspeelt. Je knikt met je hoofd, mompelt wat mmm-hmm’s en na afloop van het gesprek heb je je gesprekspartner niet echt begrepen. Je hebt het verhaal gehoord, maar heb je wel geluisterd? Bij actief luisteren komt meer kijken dan je denkt. Het is een power skill, die onmisbaar is in je communicatie met anderen.

Gelukkig bestaat er een techniek die je hierbij kan helpen: de LSD-methode (luisteren, samenvatten en doorvragen). LSD-communicatie kun je in veel situaties toepassen. In een gesprek met een vriendin over haar vakantie, een functioneringsgesprek met een medewerker of tijdens een coachingsgesprek: met LSD voer je gesprekken die niet alleen voor jou fijn verlopen, maar ook voor je gesprekspartner.

Hoe werkt LSD-communicatie?

Twee mannen en vrouwen zitten op een algemene bank in een professionele sfeer en bespreken wat.

LSD is een krachtige gesprekstechniek die je gebruikt om goed te begrijpen wat de ander zegt. Tegelijkertijd ontstaat er zo een gesprek waarin je gesprekspartner zich gehoord en begrepen voelt. De methode bestaat uit drie stappen die je tijdens het gesprek continu toepast: luisteren, samenvatten en doorvragen.

Actief luisteren is begrijpen wat de ander bedoelt en het ontdekken van het verhaal áchter het verhaal. Dit vraagt om interesse van jouw kant en een actieve luisterhouding. Ook je non-verbale houding is hierbij erg belangrijk. Zorg voor een open houding, dus zit niet met je armen over elkaar. Maak voldoende oogcontact en knik af en toe bevestigend.

Bij het samenvatten herhaal je de belangrijkste punten die de ander heeft genoemd. Zo laat je zien dat je hebt geluisterd en je checkt meteen of je de ander goed begrijpt. Je gebruikt hierbij zinnen zoals:

  • Bedoel je nu te zeggen dat je je vaak niet gehoord voelt door jouw leidinggevende?
  • Zo te horen voel je je vaak alleen in je relatie.
  • Ik begrijp dat je je buitengesloten voelt in het team.

Met doorvragen help je de ander om zijn verhaal te doen en om dieper door te dringen tot de kern. Met doorvragen schep je duidelijkheid, niet alleen voor jou als luisteraar maar ook voor de verteller. Je stelt open vragen, die bijvoorbeeld beginnen met ‘wat’, ‘wie’, ‘waar’ en ‘hoe’:

  • Hoe bedoel je dat precies?
  • Wat is jouw beeld bij de situatie?
  • Waar maak je je zorgen over?

Wees vooral voorzichtig met ‘Waarom’-vragen, zegt onze expert in coaching Sylvia Verkroost. Daar kan zomaar een oordeel in verborgen zitten. Wil je nog effectiever luisteren en doorvragen, lees dan ook zeker deze expertblog waarin ze 15 praktische coaching tips geeft.  

Wat maakt actief luisteren zo moeilijk?

Drie mensen zitten aan tafel en drinken koffie, een van hen heeft een iPad in zijn hand.

Actief luisteren is luisteren met de volledige aandacht bij het verhaal van de ander. Maar vaak luisteren, interpreteren en reageren we vanuit onze eigen emoties, ervaringen, aannames en beleving. En hebben we het idee dat praten meer waarde heeft dan luisteren. Misschien herken je onderstaande voorbeelden:

  • Je wilt een goede indruk maken, dus je onderbreekt je gesprekspartner en maakt de zin af.
  • Je voelt je onzeker wanneer je manager zegt dat hij weinig tijd voor je heeft.
  • Je klant humt en jij interpreteert dit als goedkeuring voor iets, terwijl hij of zij slechts duidelijk maakt dat hij of zij luistert.
  • Je vriend vertelt over iets dat hij heeft meegemaakt en jij deelt meteen je eigen ervaring hierover.

Ezelsbruggetjes zoals NIVEA en OEN helpen je om je bewust te worden van je gedachten en valkuilen. NIVEA staat voor Niet Invullen Voor Een Ander en is handig om toe te passen wanneer je elkaar niet begrijpt of langs elkaar heen praat. OEN staat voor Open, Eerlijk, Nieuwsgierig. Met een open, eerlijke en vooral nieuwsgierige houding zul je de gedachten of bedoelingen van je klant of collega beter achterhalen en hem of haar écht begrijpen.

Haal alles uit je LSD-communicatie met deze tips

Met de techniek van het luisteren, samenvatten en doorvragen maak je je gesprekken waardevoller. Je kunt jezelf hierin ‘trainen’. Hieronder volgen vijf tips waarmee je van LSD een succes maakt:

1. Laat jezelf niet afleiden

Laat tijdens een gesprek alle mogelijke afleiding zoals computers en telefoons links liggen. Heb je een telefoon bij je, leg deze dan het liefst uit het zicht. Kijk je gesprekspartner aan en geef deze jouw volledige aandacht. Heb je heel weinig tijd voor dit gesprek? Geef dit dan vooral vooraf al aan, zo kader je het gesprek en voorkom je misvattingen.

2. Omarm je ongemak

De persoon met wie je praat heeft zijn laatste woord nog niet uitgesproken en jij onderbreekt hem of haar al met jouw reactie. Durf eens een stilte te laten ontstaan, ook als je merkt dat je jezelf hierbij ongemakkelijk voelt. Laat de ander rustig nadenken over hoe hij zijn verhaal wil afronden.

3. Let op je non-verbale communicatie

Twee mannen zitten aan een tafel en drinken koffie. Op tafel liggen statistieken en een telefoon. Ze zitten vlakbij een raam.

Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van onze communicatie bestaat uit non-verbale communicatie. Het is dus erg belangrijk dat je niet alleen aandachtig luistert naar iemands woorden, maar net zo goed kijkt naar je eigen lichaamshouding. Is jouw houding ook in lijn met wat je zegt? Als dat niet zo is, komt dit verwarrend over voor je gesprekspartner. Andersom geldt dit natuurlijk ook. Je kunt ook zelf signaleren dat iemands intonatie en lichaamstaal niet in lijn zijn met elkaar.

4. Stel de juiste vraag

Kun je oprecht luisteren en stel je open vragen, dan geef je het gesprek meer diepgang. Luister na het stellen van je vraag naar het antwoord van de ander en stel geen twee vragen tegelijk. Doe je dit, dan merk je meteen verschil. Voor zowel je gesprekspartner als voor jezelf wordt het een interessanter gesprek. Hoe je een goede verdiepende vraag formuleert, lees je ook in dit artikel over coachingsvragen formuleren.

5. Verander je mindset

Ben je gewend om veel te praten? Je kunt jouw mindset hierin veranderen en jezelf trainen. Er zijn namelijk drie verschillende niveaus waarop je kunt luisteren. Op het meest inclusieve niveau is proberen de ander te begrijpen en tegelijkertijd te signaleren wat het bij jou oproept. Je maakt contact én neemt context en gevoelens mee. Door in een gesprek beter te luisteren en minder te spreken, verander je het gesprek. Je gesprekspartner voelt zich gehoord en begrepen, waardoor niet alleen het gesprek beter wordt - maar ook de relatie.

Zelf aan de slag met LSD-communicatie

Wil jij minder aan het woord zijn en meer gaan luisteren? Dit kun je zeker leren en geeft jouw gesprekken en relaties meer diepgang! Ontwikkel je power skills op het gebied van communicatie. Bekijk ons aanbod van trainingen op het gebied van Communicatie & Presentatie, Coaching- & Trainersvaardigheden, Leiderschap en Marketing & Sales.

Heb je vragen of wil je advies over welke training het best bij je past? Neem dan vrijblijvend contact op met onze opleidingsadviseurs, die met hun uitstekende luisterskills graag voor je klaarstaan.

LEES MEER OVER POWER SKILLS

Vijf mensen zitten aan een tafel te werken, een vrouw staat en geeft iemand een hand over de tafel heen

Gerelateerde artikelen