Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Bachelor Bedrijfskunde

Bachelor Bedrijfskunde

Geef sturing aan de bedrijfskundige vragen van morgen

  • Leer beter kijken naar kansen in de markt en je eigen organisatie
  • Kijk breder naar huidige en toekomstige bedrijfskundige vraagstukken
  • Word die daadkrachtige veranderaar die je organisatie futureproof maakt

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Bachelor
Accreditaties
NVAO
Duur
36 dagen (4 jaar)
Startmoment
Start al in november
Onderwerpen
  • +7
    Nog 7 anderen

Dit ga je leren in Bachelor Bedrijfskunde

Met de Bachelor Bedrijfskunde in je zak ben je klaar de rol te vervullen van verbinder, veranderaar en innovator, in welke organisatie dan ook. En laat dat nu precies zijn waar de wereld van morgen om zit te springen. Als bedrijfskundige opereer je op het snijvlak van organisatie en buitenwereld. Visie, strategie, inrichting van processen en uitvoering? Helemaal jouw ding.

Met deze opleiding verbreed je je inzicht in maatschappelijk ondernemen, verdienmodellen, marketing, financieel management, bedrijfsculturen en coaching. Power skills als samenwerken, effectief communiceren en verandermanagement.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Ondernemen in ecosystemen
  • Diversiteit en inclusie
  • Nieuwe verdienmodellen
  • Datagedreven business

Resultaten

  • Je draagt de NVAO-geaccrediteerde titel Bachelor of Science (BSc)
  • Je kent de belangrijkste bedrijfskundige principes en modellen
  • Je begrijpt welke aanpak nodig is voor welk bedrijfskundig vraagstuk
  • Je weet hoe je organisatieonderzoek verricht en problemen oplost
  • Je bent een goede gesprekspartner bij complexe organisatievraagstukken
  • Je kunt bruggen slaan tussen vakgebieden, structuren, mensen en technologie
  • Je bent in staat de organisatie ook in de toekomst mee te laten bewegen

Word jij die verbinder waar de toekomst om vraagt?

Voor wie?

Wil jij je organisatie leren zichzelf opnieuw uit te vinden in tijden van verandering en omgevingen waar ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen? Na deze bedrijfskundige opleiding op Bachelor niveau kun je het. Je draagt op strategisch managementniveau bij aan het duurzaam succesvol zijn van mens en organisatie. Want waar vandaag om vraagt, kan morgen weer anders zijn.

Toelatingscriteria

Je kunt toegelaten worden tot de Bachelor Bedrijfskunde als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook starten met een 21+ toets, waarmee je laat zien dat je aan de vereisten voldoet die nodig zijn voor een HBO Bacheloropleiding.

Voorbereiding

Gedurende deze hbo opleiding ga je werken aan je eigen beroepsproduct. Het grote voordeel hiervan is dat je na afronding van de module een concreet plan in handen hebt om impact mee te maken. Hiervoor dien je een praktijkopdracht, case of assessment in te brengen in de vorm van een analyse, advies of ontwerp. Deze kan voor je eigen bedrijf of gebaseerd zijn op de functie die je vervult. Heb je momenteel geen (vaste) baan? Dan volstaat het inbrengen van een praktijkopdracht namens of voor een bedrijf. 

Voor de start van de opleiding heb je een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. Je kunt met hem/haar de uitvoering van je praktijkopdracht in je werk bespreken.

Inhoud

De Bachelor Bedrijfskunde kan in vier jaar worden afgerond en bestaat uit onderstaande acht fases.

Inleiding bedrijfskunde

Je leert over visie, strategie en marketing. Geeft richting aan wie je bent als professional, waar je staat en wat je wilt ontwikkelen. Daarnaast maak je een eerste organisatie-analyse. De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Inzicht in organisaties

Hoe hangt het ene proces samen met het andere? Hoe analyseer je een probleem? In deze module krijg je inzicht in de strategische en operationele aspecten van organiseren: gedrag, processen en resultaten. De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Data driven kwaliteit in organisaties

Je verdiept je in hoe de organisatie invulling geeft aan haar bestaansreden en strategie. We gaan daarbij in op innovatie en technologie en het belang van data en kennis. De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Inrichting van de organisatie

Deze module gaat over hoe je de organisatie zó inricht dat je van strategie tot executie komt. Wat vraagt dat van cultuur en ontwerp van organisaties, processen en producten? De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Innovatiekracht in organisaties

Je leert wat er nodig is voor continue innovatie. Daarbij ga je in op duurzame waardecreatie door het toepassen van verschillende modellen en methodieken, zoals design thinking en doorbraakdenken. De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Corporate Social Responsibility

Je leert hoe organisaties positief kunnen bijdragen aan hun (internationale) omgeving en toekomstige generaties. Daarbij onderzoek je bijvoorbeeld hoe de kernwaarden vertaald worden in de bedrijfsvoering en samenwerking met anderen. De exacte onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, vind je in de modulebeschrijving.

Afstudeerrichtingen

Kies de richting waarin jij wilt afstuderen en door wilt groeien in de nieuwe economische werkelijkheid. Keuzerichting Management en Leiderschap, Commerciële Economie, Innovatie.

Afstudeerfase

Tijdens de hele Bacheloropleiding werk je aan onderdelen die je in je portfolio verzamelt. In de afstudeerfase werk je aan een praktijkgerichte afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

De prijs van de bachelor is € 18.995,00, wanneer je kiest voor een betaling in één keer. De andere opties, zoals een betaling per maand, vind je op www.suas.nl/praktische-informatie-bachelors.

Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

De kosten voor het studiemateriaal, het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Programma

Doelstellend gesprek

In een persoonlijk gesprek met je studiebegeleider en je businesscoach bespreek je jouw achtergrond, motivatie en wederzijdse verwachtingen. Je formuleert samen je leerdoelen en bespreekt op welke manier je de opleiding het beste kunt volgen.

Collegedagen

Doordat de Bachelor Bedrijfskunde modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, voortgangsgesprekken, 34 modules met een minimale doorlooptijd van 4 jaar en 1 afstudeeronderzoek.

Een bachelormodule bestaat uit 3 collegedagen of 6 dagdeelbijeenkomsten en 2 intervisiebijeenkomsten met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt twee keer per jaar starten met de bachelor: in januari en september.

Je kunt de modules maximaal 5 jaar combineren tot een complete bachelor. De complete bachelor bestaat uit 240 ECTS: 60 ECTS voor de propedeuse fase en 180 ECTS voor de hoofdfase.

Module 1 t/m 10, colleges 1 t/m 2 of 3 + 2 intervisiebijeenkomsten:

  • 1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur of
  • 2 dagdeelbijeenkomst

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze bacheloropleiding is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je een deelcertificaat. Heb je jouw bachelormodules én de afstudeerfase succesvol afgerond, dan ontvang je het getuigschrift Bachelor Bedrijfskunde en mag je de NVAO-erkende bachelortitel BSc voeren.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten

SUAS werkt met ruim 60 verschillende hoogleraren, professoren en professionals met een brede ervaring in zowel de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw persoonlijke werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw eigen praktijk.

Businesscoach

Tijdens je studie maak je gebruik van een businesscoach. Hij of zij is een ervaren collega of manager in je organisatie. Met hem of haar voer je regelmatig een klankbordgesprek over de voortgang van je praktijkopdracht. Het is daarom belangrijk dat je voor de start van een module je businesscoach benaderd hebt.

Dit worden je docenten

  • Burcu Öztürk

    Saxion Enschede

    Burçu Öztürk is docent en onderzoeker Bedrijfskunde aan Saxion Enschede op het gebied van management, marketing en international business. Ook is ze schrijfster van het boek 'Verandermanagement', waarvan de 5e editie in 2020 verscheen. Ze behaalde haar Master diploma in Bedrijfskunde aan de universiteit van Nyenrode. Met meer dan tien jaar ervaring in het hoger onderwijs in projectmatig werken, communicatie en marketing, heeft ze een indrukwekkend trackrecord opgebouwd als een gewaardeerde bron van kennis en inspiratie.

  • Thomas van Andel

    Thomas van Andel is afgestudeerd in Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam (specialisatie: International Strategy). Na zijn studie heeft hij als strategie consultant en (team) coach meer dan 10 jaar ervaring opgedaan in verandermanagement en leiderschapsontwikkeling. Na een tijd aan de ‘harde’ kant van verandering te hebben gewerkt had hij behoefte aan een meer persoonlijke en pragmatische aanpak. Hij heeft zich vervolgens verdiept in de menselijke kant van verandering, wat hem de mogelijkheid biedt om vanuit meerdere perspectieven te kijken.

  • Drs. Remco Gaanderse

    Drs. Remco Gaanderse heeft zijn werkervaring van meer dan 30 jaar voornamelijk opgedaan in de financiële sector. Hij was werkzaam als country manager, consultant, change manager en adviseur op het snijvlak van financiële dienstverlening, business en ondernemerschap met een focus op opkomende markten in Centraal Europa, Latijns Amerika, Azië, Afrika en het Midden Oosten. Daarnaast heeft hij gewerkt als trainer voor organisaties en als docent en studentencoach aan hogescholen in Nederland en aan een Business School in Vietnam. Hij is in het bezit van een masterdiploma van de universiteit van Utrecht en heeft aanvullende opleidingen gevolgd aan onder andere Harvard Business School en Insead.

  • Ronald van Tol

    Ronald van Tol MMC leest een jaarrekening als een roman en zoekt het verhaal van de onderneming achter de cijfers. Hij is afgestudeerd aan de post doctorale opleiding Management Consultant aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarvoor heeft hij onder andere bedrijfseconomie gestudeerd en is autodidact in andere vakken die voor organisatiekunde belangrijk zijn zoals biologie, psychologie en filosofie. Hij werkt als zelfstandige en organisatiekundige op het gebied van risicomanagement. Daarvoor werkte hij in ICT als management consultant en dáárvoor als bankier. Hij ziet het als en sport om zaken zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en daarvoor is beheersing van een vak essentieel (vindt hij). Hij geeft les in risicomanagement en financieel management.

  • Marc do Amaral

    Marc B. do Amaral heeft in 2012 een International MSc in Corporate Communication afgerond aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Gevolgde keuzevakken: Leadership & Communication, Advanced Reputation Management, Corporate Branding, Employee Communication, Organizational Identity en Corporate Social Responsibility. Zijn Master thesis omvat een literatuuronderzoek en case study over framing-technieken in issue management. Sinds 2013 heeft hij zijn eigen adviesbureau op het gebied van interne communicatie, organisatie-dialoog en communicatieklimaat.

  • Drs. Tony Laumen MBA

    Drs. Tony Laumen MBA heeft na het afronden van een MBA, een opleiding gevolgd in Arbeids- en Organisatiepsychologie (Major) en Gezondheidspsychologie (Minor) en met als specialisatie de narratieve psychologie m.b.v. de Zelfkonfrontatiemethode (ZKM). Na een carrièrestart in marketing, communicatie, sales heeft hij zijn sporen verdiend in Human Resources, management en advies. Sinds 2012 is Tony actief als (kern)docent in het HBO-onderwijs (Bachelor/Master). Hij richt zich hierbij op het brede domein van bedrijfskunde tot psychologie. Tevens traint Tony aankomende (register) professionals binnen diverse beroepsgroepen waaronder arbeidsdeskundigen, loopbaanprofessionals, casemanagers, ziekteverzuimspecialisten (CROV/RCCM) en jobcoaches.

  • John Smits

    John Smits inspireert al jaren studenten als het gaat om de regisseursrol op het snijvlak van IT & business. Het werken met nieuwe technieken, durven te pionieren en verandermanagement is voor hem een tweede natuur. Met de krachtige combinatie van IT-trainingen, IT-ervaring en een afgeronde MBA en accountantsopleiding voorziet hij het bedrijfsleven van strategisch advies. Hij deelt graag zijn kennis en coacht, inspireert, prikkelt en enthousiasmeert studenten graag op het gebied van digitale transitie en datagedreven werken. Als innovator is hij trainer en ontwikkelaar van onderwijsmateriaal op het gebied van Big Data, Business Intelligence, ICT, Data Analyse en FinTech.

  • Drs. Esther de Groot

    Drs. Esther de Groot heeft 20 jaar in het ICT werkveld gewerkt als manager en procesmanager. Daarna heeft ze besloten de overstap te maken naar het onderwijs. Ze begeleidt projecten en geeft vakken als organisatiekunde, procesmanagement en onderzoeksvaardigheden. Naast haar werk houdt ze zich bezig met onderzoek in een academische werkplaats actieonderzoek. In haar vrije tijd geniet ze van alle cultuur die Amsterdam, Nederland en de wereld te bieden heeft. Ook wandelt ze graag en doet ze aan tai-chi.

  • Sander Koonings MA CPC

    In 2011 is Sander Koonings afgestudeerd aan Nyenrode als Master of Science in Controlling. Meer dan 20 jaar is hij werkzaam geweest als consultant en (senior) leader in complexe verandertrajecten in het internationaal bedrijfsleven. Sinds een aantal jaar focust hij zich, als coach en adviseur, op talent- en leiderschapsontwikkeling. Daarnaast doceert hij in verschillende bedrijfskundige- en gelieerde domeinen.

  • Robert van Roermund

    Robert van Roermund heeft veel mooie uitdagingen mogen aangaan bij prachtige bedrijven. Van service dienstverlening tot financiële dienstverlening, van automotive tot zorg-gerelateerde activiteiten, van re-tail tot e-tail, van B2C tot B2B tot F2C. Kortom, van vele markten thuis. De laatste 5 jaar heeft hij zich vooral bezig gehouden met het opzetten en helpen uitbouwen van start-ups en scale-ups. “Ik heb erg veel zin om mede op basis van deze persoonlijke missie samen met mijn SUAS-collega's een relevante bijdrage te leveren aan de groei en ontwikkeling van de SUAS-klanten en cursisten”. Hij is voor het laatst afgestudeerd bij INSEAD Fontainebleau onder andere in ‘Finance for Executives’ en ‘Strategic Alliances & Partnerships’.

  • Drs. Jeroen Terpstra

    Drs. Jeroen Terpstra is bedrijfskundige met als (post graduate) specialisatie Verandermanagement. Na managementervaring op operationeel, tactisch en strategisch niveau en een aantal jaren als senior consultant, is hij inmiddels zo’n 15 jaar zelfstandig interim- en projectmanager. Vanaf 2014 combineert hij deze praktijk met het parttime docent-zijn. En dat bevalt goed. Als ondernemer én bedrijfskundige is hij inzetbaar bij een breed scala aan vakgebieden, heeft plezier in het doceren en is kerndocent Gedrag in Organisaties. Dat bevalt wederzijds (meestal) goed en hij wordt, ondanks de brede ervaring, toch zeer regelmatig verrast en geprikkeld wordt door de input en aanvullingen van studenten en collega’s. En dat blijft mooi!

)

Nu starten met Bachelor Bedrijfskunde

Bachelor Bedrijfskunde

Geef sturing aan de bedrijfskundige vragen van morgen

  • Leer beter kijken naar kansen in de markt en je eigen organisatie
  • Kijk breder naar huidige en toekomstige bedrijfskundige vraagstukken
  • Word die daadkrachtige veranderaar die je organisatie futureproof maakt

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou