Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Commercial innovation and strategy

Mastermodule Commercial innovation and strategy

Werk aan een innovatieve commerciële strategie

  • Ontwerp een strategisch commercieel plan
  • Maak gebruik van innovatieve Business Modellen
  • Bouw aan een langetermijn relatie met de klant

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
3 dagen (12 weken)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Commercial innovation and strategy

Een ding is zeker in deze onzekere wereld: verandering is een constante. Iedere organisatie, groot of klein, zal zich aan moeten blijven passen. Één manier hoe een organisatie om kan gaan met veranderingen is door zich voortdurend opnieuw uit te vinden, door het ontwikkelen van nieuwe, en het aanpassen van bestaande business modellen. 

In de module Commercial Strategy and Innovation leer je methoden om nieuwe business modellen te ontwerpen en door te vertalen naar een strategisch commercieel plan. Je leert de transitie commercieel én organisatorisch vorm te geven. We kijken hierbij met name op het niveau van een organisatie-eenheid (divisie, werkmaatschappij, zelfstandige onderneming), gaan in op hoe de organisatie haar lange termijn doelstellingen realiseert en hoe het zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Business Model Canvas
  • Innovatie
  • Storytelling
  • Strategie en omgeving
  • Business Model Patterns & Shifts
  • Commercie: de risico-analyse
  • Een commercieel transitieplan

Resultaten

  • Je ontwikkelt een strategische visie op commercie en innovatie
  • Je leert commerciële innovatie en strategie aan te jagen en te verkopen 
  • Je past de laatste inzichten in commerciële strategie toe
  • Je leert denken en werken als een commerciële strateeg
  • Je draagt bij aan de continuïteit en levensvatbaarheid van jouw organisatie

Wordt een innovatieve commercieel strateeg

Voor wie?

In een wereld waarin verandering de enige constante is, wordt vaker een beroep gedaan op jouw wendbaarheid, innovatief vermogen en adviesvaardigheden. Je wilt op strategisch niveau bijdragen aan het duurzaam succesvol zijn van mens en organisatie. En je kennis vergroten en verzilveren naar masterniveau. Volg de module los of als onderdeel van de Master Bedrijfskunde.

[textfragment:Toelating_MKB]

Inhoud

Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is een blauwdruk van je organisatie. We kijken daarbij naar diverse varianten. Innovatie en moderne inzichten als duurzaamheid nemen we hierin mee. Ook het presenteren van een BMC is van belang voor het succes er van en komt aan bod tijdens deze module.

Innovatie vanuit commercieel oogpunt

Innovatie is een belangrijk thema binnen deze module. Je leert meer over verschillende soorten innovatie en hoe deze invloed hebben op de continuïteit van de organisatie. We gaan in op disruptieve innovaties en niet-disruptieve innovatie. We focussen daarbij op innovatie die bijdraagt aan de commerciële groei van de organisatie.  

Storytelling

Storytelling is een overtuigingstechniek die veel gebruikt wordt binnen de commercie. Deze kan dan ook niet ontbreken in een commerciële module. Je verdiept je in deze techniek én leert deze toe te passen op jouw eigen onderwerpen. 

Strategie en omgeving

De omgeving vormt de kern in de commerciële strategie. We kijken zowel naar de interne omgeving (de eigen organisatie) als naar de externe omgeving om een brede kijk te ontwikkelen op kansen. De klant, de maatschappij, trends en relevante ontwikkelingen voor jouw business komen aan bod. 

Business Model Patterns & Shifts

Voor veel organisaties is het goede doen niet meer goed genoeg.  Het businessmodel moet niet beter, maar anders. In deze module leer je hoe je als manager en bedrijfskundige vastgeroeste patronen in het bedrijf kunt doorbreken en hoe je nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen ontwerpt. 

Commercie: de risico-analyse

Aan verandering en innovatie kleven risico’s. Die wacht je niet af, maar breng je vooraf goed in kaart en manage je zo goed als mogelijk gedurende de transitie. Daarin zetten we de volgende vier termen centraal: desirability, feasibility, viability & adaptability. 

Een strategisch commercieel plan 

Bij verandering hoort een strategisch commercieel plan. Je bent namelijk niet alleen in de verandering. Je wilt de organisatie en de omgeving meekrijgen. Daarom gaan we in op hoe je het nieuwe business model en de innovaties organiseert. De adoptiecurve komt aan bod en ook de financiële business case.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 2.950,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 115,78 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving
  • Succeskit SUAS NL
  • Het onoverwinnelijke bedrijf (boek)

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 240,00 (excl. btw).

Kies je voor de avondvariant? Dan is de arrangementsprijs per avond € 40,00 (excl. btw) voor gebruik van de accommodatie en koffie/thee.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Persoonlijk leerpad

Na je inschrijving vind je op de online leeromgeving de uitleg en de stappen om je persoonlijk leerpad te formuleren. Waarin wil jij op persoonlijk gebied gegroeid zijn aan het einde van deze module? Wil je groeien in leiderschap, in zelfvertrouwen om complexe situaties kansen te blijven zien? 

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren. Heb je je eigen adviespraktijk of ben je in-between-jobs? Dan kun je de opdracht uitvoeren bij één van je opdrachtgevers of je zoekt een maatschappelijke organisatie die behoefte heeft aan jouw bedrijfskundige expertise. 

Voorbereidingsopdrachten 

Na je inschrijving start je met de voorbereidingsopdrachten zoals het online kennismaken met je medestudenten, het doorlezen van inleidende hoofdstukken en het inventariseren van de huidige situatie rondom je module-opdracht. Deze voorbereidingsopdrachten vind je in de online leeromgeving. Ze helpen je bij de voorbereiding op de eerste bijeenkomst.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de Master module bedraagt 12 weken. De module bestaat uit een online kick-off en 3 bijeenkomsten van 1 dag. Je tijdsinvestering is circa 12 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de leeromgeving. Wil je liever de avond variant volgen? Dat kan!

Dagvariant:

Bijeenkomst 1 t/m 3:

  • 1 dag van 09:30 tot 17:30 uur

Avond variant:

Bijeenkomst 1 t/m 6:

  • 1 avond van 18:30 tot 22:00 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Marc Eilering

    Avans Hogeschool

    Marc Eilering heeft bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit waarna hij verschillende functies in Corporate Finance heeft bekleed. Hierna heeft hij als ondernemer een eigen uitgeverij opgericht en gedurende 10 jaar geleid. Momenteel is hij als docent ondernemerschap en innovatie verbonden aan Avans Hogeschool en brengt hij als business developer van start-ups zijn kennis en ervaring op het gebied van waardepropositie en business model innovatie dagelijks in de praktijk. Hij heeft speciale aandacht voor de meervoudige waardecreatie en impact ondernemerschap en deelt zijn uitgebreide ervaring graag met studenten.

  • Hans Ruinemans

    Hans Ruinemans is een gedreven ondernemer. Hij studeerde bewegingswetenschappen, psychologie en politicologie. En rondde zijn Master of Business Administration af met een 9,5. Hij richtte onder meer het bedrijf Business Tales B.V. op. Als DGA en strateeg denkt hij mee met corporate bestuurders en voorziet hij directeuren van zakelijke en persoonlijke adviezen. Hij wordt vaak gevraagd als boardroom monk, business mentor en secret strategist. Zowel door gelouterde CEO’s als jonge start-uppers. Op zijn YouTube kanaal staan 350 insight video’s. Op Spotify 31 podcasts.


Wat anderen over Mastermodule Commercial innovation and strategy zeggen

Ervaringen

7,6 van de 10

7,6 uit 12 ervaringen

Bekijk alle ervaringen

)

Nu starten met Mastermodule Commercial innovation and strategy

Mastermodule Commercial innovation and strategy

Werk aan een innovatieve commerciële strategie

  • Ontwerp een strategisch commercieel plan
  • Maak gebruik van innovatieve Business Modellen
  • Bouw aan een langetermijn relatie met de klant

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou