Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Cyclisch verbeteren in het onderwijs

Nieuw

Mastermodule Cyclisch verbeteren in het onderwijs

Los samen met je team op een 'agile' manier vraagstukken op

  • Los urgente en terugkerende vraagstukken op
  • Werk stap voor stap aan duurzame veranderingen
  • Maak impact door te werken vanuit gezamenlijke kracht

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
10 dagen (21 weken)
Startmoment
Start al in augustus
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Cyclisch verbeteren in het onderwijs

Als educational leader weet je hoe je leren kunt verbinden met veranderen, wat de overeenkomsten en wat verschillen zijn. Dit kun je doen met verschillende methodes en aanpakken, maar in deze module gaat het specifiek over actieleren.

Je zet deze veranderaanpak in om een urgent en terugkerend probleem met een team in je organisatie lerend op te lossen. Dit is een veranderproces, waarin je stilstaat en onderzoekt, nieuwe dingen uitprobeert, reflecteert en al doende nieuwe wegen ontdekt. Je leert om met elkaar bestaande aannames los te laten. Zo los je het vraagstuk wendbaar (agile) op.

Je gaat concreet aan de slag met een vraagstuk dat leeft in je organisatie en zich al vaker heeft voorgedaan. Omdat het zich moeilijk laat oplossen is een actieleerproces waardevol om in te zetten. In de module komen alle fases van het proces aan bod en pas je de aanpak ook echt toe.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Opstarten van actieleren
  • Experimenteren
  • Tweede cyclus en verder
  • Monitoren

Resultaten

  • Je gaat effectief om met urgente en terugkerende problemen
  • Je past de veranderaanpak actieleren toe in je organisatie
  • Je zet doelgericht de sterke punten van je team in
  • Je bepaalt de volgende stap door te reflecteren op je acties

Los gezamenlijk moeilijke vraagstukken op

Voor wie?

De opleiding Master Educational Leadership (MEL) is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden in het onderwijs, van primair onderwijs tot hoger onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de (bovenschools) schoolleider, opleidingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie.
  • Niet-leidinggevenden die de ambitie hebben om onderwijsvernieuwing te realiseren. Denk aan de teacher-leader, de voorzitter van een curriculumcommissie, projectleider of een programmamanager.

Toelatingscriteria

Voor deze mastermodule heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring.

Kies je ervoor de gehele master te volgen? Dan word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Opstarten van het actieleertraject

Je identificeert een urgent en steeds terugkerend vraagstuk in je eigen organisatie en bedenkt een korte leercyclus om dit op te lossen. Daarvoor stel je een team samen, waarvan jij de procesbegeleider bent.

Experimenteren

Met je team ga je aan de slag om in meerdere rondes beweging in het probleem te krijgen. De kracht zit ‘m in het cyclische van het proces. Dat betekent dat je meerdere experimenten doet, reflecteert op de opbrengsten en samen bepaalt wat er goed en minder goed lukte.

Tweede cyclus en verder

Aan de hand van de uitkomsten bepaal je met je team wat de volgende stap of je volgende experiment wordt. Je gaat hierbij uit van een waarderende benadering, dus houd je focus op de positieve opbrengsten.

Monitoren

Continu blijf je monitoren en reflecteren om tot een oplossing te komen. Je houdt een logboek bij, waarin je beschrijft welke stappen je zet en wat de mijlpalen zijn.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.495,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 102,01 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving
  • Succeskit SUAS NL
  • In de leerstand (boek)

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 320,00 (excl. BTW). Je betaalt uiteraard geen arrangementskosten als je kiest voor de online variant in de ‘virtual class’.

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren.

Online kick-off bijeenkomst

Tijdens de online kick-off bijeenkomst maak je kennis met je medestudenten, je docent en de leeromgeving.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de mastermodule bedraagt 21 weken. De module bestaat uit vier fysieke bijeenkomsten en zes online bijeenkomsten.

Je tijdsinvestering is circa 8 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de leeromgeving.

Na de online kick-off bijeenkomst (09.30 tot 13.00 uur) wisselen fysieke bijeenkomsten en online bijeenkomsten elkaar af.

In het rooster zijn vier fysieke bijeenkomsten opgenomen van 09.30 tot 17.30 uur. De online bijeenkomsten in het programma duren van 09.30 tot 11.30 uur.

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Stytia de Leeuw

    Drs. Stytia de Leeuw MA studeerde aan de Universiteit Utrecht Nederlands en Literatuurwetenschap en heeft daarnaast een master Strategisch Management. Vanaf de start van haar loopbaan werkt zij in verschillende rollen in het onderwijs, zowel in het VO als HBO. Mensen maken de kwaliteit van onderwijs. Leiderschap, verbinden van onderwijskundige, organisatorische en personele ambities, leren door reflecteren en evalueren zijn bepalend voor het cyclisch verbeteren van onderwijskwaliteit. Met haar brede ervaring zal zij inhoudelijk verdieping bieden en al lerend samen oplossingen bedenken en uitvoeren voor de eigen praktijksituatie van de studenten.

  • Rob Leliveld

    Drs. Rob Leliveld is opgeleid als bedrijfseconoom (HBO) en bestuurskundige (UvA). Al ruim 30 jaar is hij gefascineerd door hoe organisaties functioneren. Wat maakt samenwerking, leiding geven en verbeteringen realiseren soms zo ingewikkeld? In zijn werk wil hij bijdragen aan het versterken van mensen en organisaties bij het realiseren van veranderingen. Hij probeert daarbij zin van onzin te scheiden en zoekt naar een balans tussen methodisch en pragmatisch. In zijn werk zet hij bewust af en toe een ‘andere pet’ op. Soms als interimmanager, dan weer adviseur, auteur of docent.

)

Nu starten met Mastermodule Cyclisch verbeteren in het onderwijs

Mastermodule Cyclisch verbeteren in het onderwijs

Los samen met je team op een 'agile' manier vraagstukken op

  • Los urgente en terugkerende vraagstukken op
  • Werk stap voor stap aan duurzame veranderingen
  • Maak impact door te werken vanuit gezamenlijke kracht

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou