Inrichting en besturing
Je buigt je over het inrichten en organiseren van kwaliteitsmanagement. De theorie over organisatie- en procesinrichting leer je meteen vertalen naar de praktijk. Aan de hand van praktijkvoorbeelden leer je over de relatie tussen stijlen van leidinggeven en wijze van inrichten. Kwaliteitsmanagement tussen strategie en operatie
Van strategie naar resultaat
Deze bijeenkomst staat in het teken van het operationaliseren van besturing. Daarbij gebruik je onder meer de principes vanuit de Balanced Score Card. Je leert hoe je vanuit de strategie tot een samenhang tussen organisatiedoelen en resultaatsturing komt en wat het raakvlak is met verbeteren en leren.
Denken in processen
Centraal staat de procesmatige wijze van inrichten van een organisatie. In deze bijeenkomst maak je kennis met de soorten, kenmerken en inrichting van primaire en ondersteunende processen. Aan de orde komen: borging, beheersing en besturing. Ook komt de relatie met risico- en informatiemanagement komen aan bod.
Kwaliteitsmanagement in dienstverlening en professionele organisaties. Het bijzondere karakter van diensten staat centraal. Hoe voer je kwaliteitsmanagement in in een dienstverlenende organisatie? Welke rol spelen de medewerkers daarin? We behandelen onder meer de trend van 'old' naar 'new professionalism', professionals en leiderschap, service garanties en service recovery.
Cultuur en leiderschap
Zonder open en motiverende bedrijfscultuur geen onderscheidende prestaties. De cultuur diagnosticeren door gedrag, normen en waarden te onderzoeken is de eerste stap. Wat zijn vervolgens effectieve cultuurinterventies? Je verdiept je in moderne leiderschapstheorieën en leert hoe leiders kunnen sturen op het operationaliseren van de strategie.
Ketenmanagement
In deze bijeenkomst verdiep je je in ketenmanagement, organisatiediagnose en organisatieontwikkeling.
Compliance
Een organisatie die 'compliant' is, voldoet aan relevante wet- en regelgeving. Tot genoegen van interne en externe toezichthouders. Deze toestand vergt onderhoud. Je maakt kennis met een unieke methode waarmee je een organisatie juridisch kunt doorlichten. Zodat je weet welke risico's je loopt en waar je kwetsbaar bent. Deze 'managerial law'-methode positioneren we in de kersverse ISO 19600 'Compliance management system - guidelines'.