Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Ondernemend onderwijs

Mastermodule Ondernemend onderwijs

Creëer kansrijke onderwijsvernieuwing in jouw organisatie

  • Krijg meer inzicht in kansrijke onderwijsvernieuwingen
  • Geef overtuigend en strategisch advies aan het management
  • Maak meer impact als ondernemend educational leader

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
10 dagen (21 weken)
Startmoment
Start al in september
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Ondernemend onderwijs

Als educational leader heb je een schakelfunctie tussen de dagelijkse praktijk en besluitvorming vanuit het management. Je beschrijft dit in een zorgvuldige analyse, waarin je verschillende analysemodellen gebruikt. Met als resultaat een gedegen en kritische afweging om deze onderwijs vernieuwing uit te voeren. Jouw eigen ondernemerschap en daadkracht komen hierbij naar voren.

Je gaat lerend en zelfbewust om met het plan en weet je eigen visie te verwoorden. Daarbij hanteer je een leiderschapsstijl die bij jou past. De manier waarop je communiceert, je collega's betrekt en draagvlak creëert zijn tenslotte van groot belang!

De haalbaarheid van je plan beargumenteer je weloverwogen aan de hand van bijvoorbeeld financiële, organisatorische, economische, technologische, strategische, sociale, juridisch ethische en ecologische criteria, zodat het doel wordt bereikt.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Identificeren van een complex vraagstuk
  • Analyseren van de omgeving
  • Draagvlak creëren bij alle stakeholders
  • Onderwijsvernieuwing
  • Adviseren en overtuigen van het management

Resultaten

  • Je ontwerpt een kansrijke onderwijsvernieuwing
  • Je creëert draagvlak voor de onderwijsvernieuwing
  • Je analyseert de randvoorwaarden voor onderwijsvernieuwing
  • Je overtuigt het management van de kansrijkheid van de onderwijsvernieuwing

Ondernemend aan de slag met onderwijsvernieuwing

Voor wie?

De opleiding Master Educational Leadership (MEL) is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden in het onderwijs, van primair onderwijs tot hoger onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de (bovenschools) schoolleider, opleidingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie.
  • Niet-leidinggevenden die de ambitie hebben om onderwijsvernieuwing te realiseren. Denk aan de teacher-leader, de voorzitter van een curriculumcommissie, projectleider of een programmamanager.

Toelatingscriteria

Voor deze mastermodule heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring.

Kies je ervoor de gehele master te volgen? Dan word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Identificeren van een complex vraagstuk

Je gaat op zoek naar een complex vraagstuk in je eigen organisatie, waarvoor je een mogelijk kansrijke onderwijsvernieuwing kunt identificeren. Dit doe je aan de hand van de visie van de organisatie, de fase waarin de organisatie zich momenteel bevindt en de behoeftes van de organisatie.

Analyseren van de omgeving

Je voert een omgevings- en stakeholder analyse uit. Vanuit daar bepaal je de gewenste situatie van de organisatie in een Educational Model Canvas (EMC), de stip aan de horizon.

Draagvlak creëren bij alle stakeholders

Je neemt alle stakeholders, zowel intern als extern, mee en creëert draagvlak voor de onderwijsvernieuwing. Daarmee vergroot je de kans op slagen.

Onderwijsvernieuwing

Je werkt in een visuele presentatie voor het management drie scenario’s uit voor een kansrijke onderwijsinnovatie in jouw organisatie. Je houdt rekening met de randvoorwaarden en benut de analyses die je hebt gedaan. Tevens neem je de ambitie, visie en missie mee die de organisatie op strategisch niveau heeft uitgesproken.

Adviseren en overtuigen van het management

Je onderbouwt jouw visie op het gekozen scenario, waarbij je met overtuiging de mogelijke verdere uitwerking aan het management presenteert en erover in discussie gaat.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.495,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 69,95 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving
  • Succeskit SUAS NL

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 320,00 (excl. btw).

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren.

Online kick-off bijeenkomst

Tijdens de online kick-off bijeenkomst maak je kennis met je medestudenten, je docent en de leeromgeving.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de mastermodule bedraagt 21 weken. De module bestaat uit vier fysieke bijeenkomsten en zes online bijeenkomsten.

Je tijdsinvestering is circa 8 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de leeromgeving.

Na de online kick-off bijeenkomst (09.30 tot 13.00 uur) wisselen fysieke bijeenkomsten en online bijeenkomsten elkaar af.

In het rooster zijn vier fysieke bijeenkomsten opgenomen van 09.30 tot 17.30 uur. De online bijeenkomsten in het programma duren van 09.30 tot 11.30 uur.

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Frum van Egmond

    Frum van Egmond is expert op het gebied van leren, gedrag en ontwikkeling. Aansluitend hierop heeft zij praktische tools en modellen ontwikkeld. Hiermee kunnen innovatie en leren in allerlei contexten worden vormgegeven vanuit duidelijke en simpele stappen. In 2006 heeft Frum een eigen basisschool opgericht in Noordwijk, waar ze 5 jaar directie- en bestuursfuncties heeft bekleed. Voor haar school heeft zij een eigen onderwijsfilosofie ontwikkeld, De Noordwijkse Methode. Inmiddels werken ongeveer 30 scholen met De Noordwijkse Methode en een paar 100 met elementen ervan. Ook worden de onderliggende leerprincipes inmiddels toegepast op middelbare scholen, HBO, universiteit en bedrijven. Daarnaast begeleidt Frum internationaal een divers palet aan innovatieprojecten en geeft ze lezingen.

  • Marjowella Stael MM

    Marjowella Strael MM heeft blijven ondernemen en vernieuwen, en innovatief en flexibel toewerken naar de gewenste situatie, de kern van haar missie in adviseurschap en begeleiding van organisaties gemaakt. Ontwikkelen van inhoud en toepassing ervan, waarbij altijd het individuele persoonlijk leiderschap als uitgangspunt geldt. Hieraan werkt ze dagelijks op een hele pragmatische wijze. Ze is afgestudeerd Master of Marketing. Als marketeer heeft ze ruim 20 jaar als formule- en marketing communicatie verantwoordelijke bij landelijke retailers gewerkt. In 2011 is ze bewust van het puur commerciële leven overgestapt naar Avans Hogeschool. Daar heeft ze de volledige leerlijn Persoonlijke Professionele Ontwikkeling ontwikkeld en uitgerold.

)

Nu starten met Mastermodule Ondernemend onderwijs

Mastermodule Ondernemend onderwijs

Creëer kansrijke onderwijsvernieuwing in jouw organisatie

  • Krijg meer inzicht in kansrijke onderwijsvernieuwingen
  • Geef overtuigend en strategisch advies aan het management
  • Maak meer impact als ondernemend educational leader

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou