Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Mastermodule Teamontwikkeling in het onderwijs

Mastermodule Teamontwikkeling in het onderwijs

Verbeter het leerklimaat van je team

  • Verbeter het leerklimaat en boek direct resultaat met je team
  • Leer meer over teamontwikkeling en groepsdynamica
  • Maak samen je team een ontwikkelplan en kom meteen in actie

Bekijk alle details

Uitvoering
Mastermodule
Duur
10 dagen (21 weken)
Onderwerpen

Dit ga je leren in Mastermodule Teamontwikkeling in het onderwijs

Als educational leader ben je een zelfbewuste en verbindende professional met visie op krachtige lerende teams. Je hebt het vermogen om deze visie te vertalen naar een gedegen ontwikkelplan en passende interventies op teamniveau. Wat nodigt mensen uit om in de leerstand te komen staan?

Binnen deze module leer je welke keuzes je op proces én inhoud kunt maken, waardoor je het leerklimaat en de teamontwikkeling in het onderwijs verbetert. Je werkt samen met een team toe naar een plan waarin je de ontwikkeldoelen van het team en passende acties formuleert. Zo kun je het team verder te helpen in de ontwikkeling.

Je start met een diagnose waarin de je de huidige en gewenste situatie beschrijft. Vervolgens stel je samen met het team een teamontwikkelplan op. Hierin beschrijf je de condities en acties die bijdragen aan het vergroten van het lerend vermogen van je team. Je voert één ontwikkelingsactiviteit uit en evalueert de bevindingen met de betrokken teamleden.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Eigenschappen van effectieve teams
  • Leren van professionals
  • Teamontwikkeling onderwijs bevorderen
  • State of the art groepsdynamica
  • Het maken van een teamontwikkelplan
  • Ontwerpen van interventies voor teamontwikkeling

Resultaten

  • Je kijkt door een andere bril naar het leren in jouw team
  • Je kent de belangrijkste theorieën over teamontwikkeling en groepsdynamica
  • Je weet aan welke knoppen je kunt draaien om de teameffectiviteit te vergroten
  • Je bent beter in staat om blokkades en onderliggende patronen te benoemen
  • Je maakt een teamontwikkelplan dat bijdraagt aan een krachtig leerklimaat
  • Je weet hoe je effectieve groepsinterventies kunt ontwerpen en ontwikkelen

Werk aan teamontwikkeling en groepsdynamiek

Voor wie?

De opleiding Master Educational Leadership (MEL) is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden in het onderwijs, van primair onderwijs tot hoger onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de (bovenschools) schoolleider, opleidingsmanager, onderwijsdirecteur of manager academie.
  • Niet-leidinggevenden die de ambitie hebben om onderwijsvernieuwing te realiseren. Denk aan de teacher-leader, de voorzitter van een curriculumcommissie, projectleider of een programmamanager.

Toelatingscriteria

Voor deze mastermodule heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring.

Kies je ervoor de gehele master te volgen? Dan word je uitgenodigd voor een doelstellend gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je gezamenlijk een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Eigenschappen van effectieve teams

Waarom loopt het in het ene team wel soepel en in een ander vergelijkbaar team helemaal niet? Je ontdekt de verschillende kenmerken van een effectief team, zoals een gemeenschappelijk doel, duidelijke rolverdeling en veilig leerklimaat. Onderzoek toont aan dat er een sterk verband bestaat tussen teameffectiviteit en teamleren.

Leren van professionals

Leerkrachten en docenten in het onderwijs zijn gewend aan vrijheid en autonomie. Dit maakt ze soms behoorlijk ‘eigenwijs’ in hun manier van leren. Je leert wat een professional drijft en nodig heeft om een lerende houding aan te nemen. Daarbij besteden we ook aandacht aan waarderend veranderen en talentgericht werken.

Teamontwikkeling onderwijs bevorderen

Hoe kun je groei en teamontwikkeling in het onderwijs bevorderen? Het is goed om binnen een team ruimte te geven aan verschillende ideeën en deze met elkaar te onderzoeken. In de ontwikkelingsruimte die dan ontstaat, kunnen teamleden hun samenwerking evalueren. Ook reflecteren ze op hun effectiviteit en efficiëntie.

State of the art groepsdynamica

Je leert welke groepsprocessen we kunnen onderscheiden en via welke fasen teams zich ontwikkelen. Wat is de invloed van gewoonten, mindsets en rollen van individuele teamleden op het team? Hoe ga je om met sluimerende conflicten in de onderstroom? En hoe borg je psychologische veiligheid binnen een team?

Het maken van een teamontwikkelplan

In deze module werk je samen met een team toe naar een plan. Je formuleert de ontwikkeldoelen van het team en denkt na over passende acties om het team verder te laten groeien in zijn ontwikkeling. Je leert hoe je een diagnose stelt en uit welke elementen een teamontwikkelplan bestaat.

Ontwerpen van interventies voor teamontwikkeling

Je maakt kennis met principes voor het ontwerpen en ontwikkelen van effectieve groepsinterventies. Dit oefen je samen met je medestudenten. Ook leer je hoe je het resultaat en de impact van interventies kunt meten. Je voert één interventie in de praktijk uit en evalueert de bevindingen met de betrokken teamleden.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van deze mastermodule is € 3.495,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

De prijs voor het lesmateriaal is € 101,60 (excl. btw). Je krijgt hiervoor:

  • Persoonlijke licentie voor de leeromgeving
  • Succeskit SUAS NL
  • Goed teamwerk (boek)

Arrangement

De prijs voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet is in totaal € 320,00 (excl. btw).

Programma

Business coach

Voor de start van je studie kies je je business coach. Hij of zij werkt in je organisatie en is beschikbaar en bereid om je te begeleiden bij het uitwerken van je praktijkopdrachten. Kijk voor meer informatie over de rol en taken van de business coach op https://www.suas.nl/opleidingen-en-trainingen/business-coach.

Module-opdracht

De module rond je af door het opleveren van een praktijkopdracht. Dit is een specifieke oplossing of advies, gebaseerd op de theorie uit de module en onderzoek dat je in de praktijk uitvoert. Je kunt deze opdracht in je eigen organisatie uitvoeren.

Online kick-off bijeenkomst

Tijdens de online kick-off bijeenkomst maak je kennis met je medestudenten, je docent en de leeromgeving.

Leerdagen

De totale doorlooptijd van de mastermodule bedraagt 21 weken. De module bestaat uit vier fysieke bijeenkomsten en zes online bijeenkomsten.

Je tijdsinvestering is circa 8 uur aan zelfstudie per week: theorie- en praktijkopdrachten via de leeromgeving.

Na de online kick-off bijeenkomst (09.30 tot 13.00 uur) wisselen fysieke bijeenkomsten en online bijeenkomsten elkaar af.

In het rooster zijn vier fysieke bijeenkomsten opgenomen van 09.30 tot 17.30 uur. De online bijeenkomsten in het programma duren van 09.30 tot 11.30 uur.

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van deze mastermodule is 20 deelnemers.

Certificaat

Deze module wordt afgerond met een beroepsproduct, waarin je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Jijzelf en je organisatie hebben er direct baat bij! Bij een voldoende resultaat ontvang je een certificaat van SUAS.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Docenten 

SUAS werkt met ruim 60 hoogleraren, professoren en professionals met zowel een rijke ervaring in de academische wereld als de praktijk. Zo ben je altijd verzekerd van de meest actuele wetenschappelijke inzichten en trends binnen het werkveld. Onze docenten bieden inhoudelijke verdieping op basis van up-to-date wetenschappelijke kennis en leggen steeds de relatie tussen de theorie en jouw eigen werkpraktijk. Op deze manier vallen werken en leren voor een belangrijk deel samen én kun je actuele wetenschappelijke inzichten vertalen naar krachtig handelen in jouw persoonlijke praktijksituatie.

Dit worden je docenten

  • Dr. Ellen Daniëls

    Universiteit Utrecht

    Dr. Ellen Daniëls volgde verschillende opleidingen gerelateerd aan onderwijs. Ze behaalde een bachelor in het onderwijs (Nederlands, aardrijkskunde, economie, Duits), een advanced bachelor in schoolontwikkeling, een master in opleidings- en onderwijswetenschappen en een postgraduaat in relatie- en communicatiewetenschappen. Ze verdedigde haar proefschrift over leiderschap en leiderschapsontwikkeling aan KU Leuven in 2020 en behaalde hiermee de graad van Doctor in de Sociale Wetenschappen. Haar carrière begon als leerkracht in het voortgezet onderwijs. Vervolgens kwam ze in het volwassenenonderwijs terecht, waar ze negen jaar lang programmacoördinatie en kwaliteitszorg voor haar rekening nam. Daarna stapte ze over naar de universiteit waar ze als wetenschappelijk medewerker werkte aan een project rond de professionalisering van schoolleiders. Ellen bouwde ook ervaring op in de coördinatie van special interest groups van onderzoeksassociaties, zoals de groep rond leiderschap in onderwijs van EAPRIL (European Association for Practitioner Research in Improving Learning) en de organisatie van de conferentie People Management in Education. Momenteel werkt ze als assistant professor aan de Universiteit Utrecht. Haar onderzoeksinteresses gaan uit naar leiderschap en HRM (in onderwijs) en professioneel ontwikkelen.

  • Drs. Nathalie Hazenberg MA

    Drs. Nathalie Hazenberg MA is gespecialiseerd in transitiemanagement, veranderkunde en HRM. Ze is afgestudeerd in Bedrijfskunde/Internationale Marketing (VU) en heeft een post-academische master in arbeidsstudies (Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (Universiteit van Amsterdam). Ze houdt zich actief bezig met intersectorale mobiliteit van bedrijfsleven naar onderwijs via publiek-private samenwerking en is betrokken bij het initiatief Cross Mentoring. Haar huidige functies zijn HR Innovator organisatie ontwikkeling en mobiliteit (ABN AMRO), Voorzitter Raad van Toezicht (STWT), programmaleider en lid werkveldraad (SUAS), systemisch (team)coach (ORSC), eigenaar en adviseur (Team&More) en auteur.

)

Nu starten met Mastermodule Teamontwikkeling in het onderwijs

Mastermodule Teamontwikkeling in het onderwijs

Verbeter het leerklimaat van je team

  • Verbeter het leerklimaat en boek direct resultaat met je team
  • Leer meer over teamontwikkeling en groepsdynamica
  • Maak samen je team een ontwikkelplan en kom meteen in actie

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Susanne Beukes

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou