Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Ontdek de wetenschap van het brein en het menselijk gedrag

  • Leer wat invloed heeft op het functioneren van mensen in organisaties 
  • Begrijp hoe je het brein en daarmee het gedrag van mensen kunt beïnvloeden
  • Maak kennis met de wetenschap van de psychologie en actuele inzichten

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
21 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • +12
    Nog 12 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Het Masterprogramma (Organisatie)psychologie bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het gedrag van mensen zowel binnen als buiten de organisatie context en de werking van het brein. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn Mastermodule Psychologie van mensen in organisatie, Mastermodule Het brein in de organisatie en Mastermodule Psychologie in 7 dagen.

Het gedrag van mensen lijkt lang niet altijd even voorspelbaar. Welke psychologische, biologische en sociale processen spelen een rol? En welke invloed hebben deze processen op gevoelens? 

Mensen bepalen het succes van een organisatie. Hun mogelijkheden om met veranderingen om te gaan, creatieve oplossingen te bedenken en samen te werken zijn cruciaal. In dit masterprogramma staan daarom persoonskenmerken, de werking van het brein en psychologische processen centraal. Wat drijft mensen? En hoe kunnen we de werking van het brein optimaal benutten en beperkingen te slim af zijn? 

In het masterprogramma ‘(Organisatie)psychologie’ komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Ontwikkeling en professionele identiteit 
  • Individu en team 
  • Persoonskenmerken en psychopathologie 
  • Individu en werk, motivatie en leren 
  • De werking van het brein
  • Leren en geheugen
  • Aandacht; hoe kun jij je wapenen tegen afleiding?
  • Vertaling naar jouw beroepspraktijk 
  • Functieleer
  • Ontwikkelingspsychologie
  • Persoonlijkheidsleer
  • Klinische psychologie
  • Sociale psychologie
  • Arbeids- en organisatiepsychologie

Resultaten

  • Je kent toonaangevende theorieën over psychologie 
  • Je kunt het functioneren van de mensen in jouw organisatie verbeteren
  • Je bent op de hoogte van inzichten op het gebied van breinwetenschappen
  • Je begrijpt welke beperkingen het brein heeft en hoe je deze kunt omzeilen
  • Je kunt je eigen gedrag en denkvermogen en dat van collega’s optimaliseren
  • Je hebt kennisgemaakt met verschillende principes uit de psychologie
  • Je kent psychologische processen die belangrijk zijn in organisaties

Benut de mens- en breinkracht van jouw organisatie

Voor wie?

Je hebt een brede belangstelling voor menselijk gedrag, de werking van het brein en het functioneren van mensen in organisaties. Je wilt meer weten over (sociaal-) psychologische processen zodat je het gedrag van mensen in organisaties beter begrijpt en daarin kunt interveniëren. Je hebt deze interesse vanuit jouw functie als leidinggevende, HRM- of HRD-professional, (organisatie)adviseur, coach of trainer.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Het Masterprogramma (Organisatie)psychologie bestaat uit 3 mastermodules:

In de module 'Mastermodule Psychologie van mensen in organisatie' komen de volgende onderwerpen aan bod:

Individu en ontwikkeling, Individu en professionele identiteit, Individu en het team, Individu en leiderschap, Individu en werk, Individu en motivatie en leren, Integratiedag theorie en praktijk.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Het brein in de organisatie’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Een reis door het werkende brein, Sneller leren en een beter geheugen, Meer controle op doelgericht handelen, Betere focus en meer aandacht, Grip op redeneren en beslissen, Onbewuste sociale invloeden ontmaskerd, Integratiedag.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie in 7 dagen’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Psychologische functieleer, Ontwikkelingspsychologie, Persoonlijkheidsleer, Klinische psychologie, Arbeids- en organisatiepsychologie, Sociale psychologie, Integratie.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van het masterprogramma is € 10.500,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma (Organisatie)psychologie modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je per module een certificaat (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Dit worden je docenten

  • Prof. Dr. Peter de Jong

    Rijksuniversiteit Groningen

    Prof. Dr. Peter de Jong heeft Klinische Psychologie gestudeerd. Hij promoveerde in Maastricht op onderzoek naar de rol van cognitieve processen bij het ontstaan van fobische angst. Momenteel is hij werkzaam bij de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar experimentele psychopathologie en is voorzitter van de eenheid Klinische Psychologie. Zijn onderzoek richt zich op de rol van automatische aandachts- en geheugenprocessen bij allerlei vormen van psychische klachten en probleemgedrag waaronder eetstoornis, verslaving, seksuele disfuncties, angst en depressie. Hij heeft verschillende publicaties op zijn naam staan.

  • Dr. Kimberley Breevaart

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Dr. Kimberley Breevaart is universitair hoofddocent Leiderschap & Organisatiepsychologie aan de Erasmus School of Social Sciences van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze promoveerde binnen dezelfde vakgroep op het onderwerp “Bevlogen Leiderschap” en keerde na een aantal jaar werken aan de Vrije Universiteit Amsterdam weer terug naar het Rotterdamse. Ze geeft les in de bachelor Organisatiepsychologie en begeleidt bachelor en masterstudenten met hun scriptie, op het hoofdthema leiderschap en mentale gezondheid van medewerkers.

  • Prof. Dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Prof. Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • Prof. Dr. Bianca Beersma

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Prof. Dr. Bianca Beersma studeerde Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze promoveerde op onderzoek naar de rol van sociale motivatie bij onderhandelingen in teams. Op dit moment is ze Professor Instituties en Identiteiten bij de afdeling Organisatie Wetenschappen aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op organisatiegedrag en haar specialisaties betreffen het functioneren van teams, onderhandelingsprocessen en –uitkomsten, conflicthanteringcoaching in organisaties, en zelfs roddelen op het werk. Ze heeft meerdere publicaties op haar naam staan, waaronder Does coaching work? (2014) en Who are you calling rude? Honor-related differences in morality and competence evaluations after an insult (2014).

  • Drs. Ria van Dinteren

    Drs. Ria van Dinteren is bedrijfskundige en onderwijskundige. Ze is thuis op inhoudelijke thema’s zoals anders leren leren, vitaliteit en innovatie. Sinds 2010 houdt zij zich bezig met de toepassingen van breinkennis in organisaties. Zij werkt als coach en begeleider van managementteams en heeft boeken over neurowetenschap op haar naam staan waaronder Brein@work (in 2011 genomineerd als managementboek van het jaar) en Breinopeners. Ze heeft een eigen organisatieadviesbureau Breinwerk, maakt deel uit van het valorisatiepannel van de VU over de toepassingen van neurowetenschappelijk onderzoek en zit in de Program Advisory Board van de ATD (American Association for Talent Development). In 2017 ontving ze de Lifetime Achievement award van de NVO2.

  • Dr. Surya Gayet

    Universiteit Utrecht

    Dr. Surya Gayet is universitair docent aan de Universiteit Utrecht. Hij onderzocht tijdens zijn promotie of (en hoe) het brein - uit alle informatie die onze ogen binnenkomt – een selectie maakt, zodat alleen informatie die relevant is voor ons gedrag uiteindelijk bewust waarneembaar wordt. In zijn huidige onderzoeksgroep, als universitair docent in de cognitieve neurowetenschappen, onderzoekt hij in bredere zin hoe onze waarneming beïnvloedt wordt door kennis, context, en het doel van de waarnemer.

  • Dr. Mirjam Klein-Wassink

    Dr. Mirjam Klein Wassink is na haar studie ontwikkelingspsychologie gepromoveerd op het gebied van persoonsontwikkeling tijdens de volwassenheid. Vervolgens is zij het bedrijfsleven ingegaan en tot op heden werkzaam op het gebied van in-, door- en uitstroom van mensen in organisaties. Eerst als senior consultant bij Deloitte, daarna (sinds 2003) vanuit haar eigen bedrijf, Klein Wassink & De Bie. Haar opdrachtgevers zijn zowel profit-organisaties als non-profitorganisaties. Verder is zij geregistreerd psycholoog NIP met diagnostische aantekening en heeft ze de opleiding Integrale Coaching afgerond.

  • Dr. Daantje Derks

    Erasmus Universitet Rotterdam

    Dr. Daantje Derks is universitair docent Arbeid & Organisatie Psychologie aan het Instituut voor Psychologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze studeerde Sociale Psychologie aan de Radboud Universiteit, waarna ze ruim 5 jaar werkzaam was als universitair docent bij de Open Universiteit Nederland. Na een overstap naar het bedrijfsleven, is ze in 2008 weer teruggekeerd naar het universitaire bestaan. In september 2007 is ze gepromoveerd op het uiten van emoties via internet. Huidige onderzoeksthema’s richten zich op de psychologische effecten van digitale media en werk. Ze is coördinator van de minor A&O psychologie welke uit twee thema’s bestaat: Psychological Capital en Emotion Management.

  • Jaap Denissen

    Universiteit Utrecht

    Het academisch traject van prof. dr. Jaap Denissen wordt gekenmerkt door zijn toewijding aan het begrijpen van hoe wij als mens gevormd worden. Hij studeerde aan de Universiteit van Nijmegen, waar hij zijn passie voor psychologie ontdekte. Hij promoveerde onder begeleiding van Jens Asendorf aan de Humboldt-University te Berlijn. Daarna werkte hij voor twee jaar als Post-Doc aan de Universiteit Utrecht. In 2007 keerde hij terug naar zijn alma mater in Berlijn, waar hij werd benoemd tot junior professor van persoonlijkheidsleer. Na een tussenstop als Hoogleraar in Tilburg (2013) werd hij in 2020 aangesteld als Hoogleraar Psychological Growth and Maladjustment aan de Universiteit Utrecht.

  • Drs. Andries van der Leij

    Universiteit van Amsterdam

    Drs. Andries van der Leij is docent neuro-economie en sociale neurowetenschappen aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Hij geeft 3e jaars bachelor Psychobiologie les in de neurocognitieve grondslagen van economische besluitvorming en sociale processen. Hij is Head of Research & Development bij consumenten neurowetenschap bedrijf Neurensics en Chief Technology Officer en mede-oprichter van neuro HR bedrijf BrainsFirst. Zijn specialisme is het geven van concreet marketingadvies o.b.v. neurowetenschappelijke studies.

  • Dr. Hillie Aaldering

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Hillie Aaldering is organisatiepsycholoog en werkt als universitair docent aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de afdeling Organisatiewetenschappen. In 2014 behaalde ze haar PhD op het gebied van samenwerking en onderhandeling aan de Universiteit van Amsterdam (arbeids & organisatiepsychologie). Sindsdien doet zij onderzoek op het gebied van het bevorderen van samenwerking en omgang met conflicten op de werkvloer. Ze geeft les aan de VU op het gebied van samenwerking en kwantitatieve onderzoeksmethoden en begeleidt bachelortheses en mastertheses. Daarnaast biedt ze als zelfstandige trainingen aan binnen haar expertisegebied (arbeids- en organisatiepsychologie, motivatie, groepsdynamica en specifiek samenwerking en besluitvorming).

  • Marte Otten MA

    Universiteit van Amsterdam

    Marte Otten MA heeft haar Master in Cognitieve en Biologische Psychologie behaald aan de Vrije Universiteit (Amsterdam) en is hierin ook gepromoveerd. Daarna kreeg zij de mogelijkheid om een tweejarige postdoc te voltooien aan de Harvard University, in het Social Cognition Laboratory van Mahzarin Banaji. Haar onderzoek richtte zich op de invloed die (onbewuste) stereotiepe kennis heeft op aandachtsprocessen op laag niveau, geheugen en taalperceptie. Momenteel is zij weer terug bij de Universiteit van Amsterdam, nu bij de afdeling Sociale Psychologie.

  • Dr. Jelle de Boer

    TU Delft

    Dr. Jelle de Boer (1955) studeerde Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Vandaag de dag is hij werkzaam bij een grote zorgorganisatie als coördinator van opleidingsadviseurs binnen de afdeling ‘onderzoek en ontwikkeling’. Zijn expertise betreft het ontwikkelen en verzorgen van opleidingen, trainingen én individuele coaching binnen het sociale domein. Daarnaast legt hij zich toe op het begeleiden van de ontwikkeling van teams, richting zelfsturing. Daarin ziet hij een parallel met de ontwikkeling van kinderen, richting volwassenheid.

  • Dr. Jacqueline Modde

    Radboud Universiteit

    Dr. Jacqueline Modde studeerde Sociale Psychologie en Organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Leiden (1992). Ze promoveerde aan de Universiteit Twente op een onderzoek naar de situationele factoren die van invloed zijn op de mate waarin mensen het recht in eigen hand nemen wanneer ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. Zij is werkzaam aan de Radboud Universiteit Nijmegen als docent, waar ze onderwijs verzorgt op het gebied van sociale psychologie, attitudes en attitudeverandering en emoties. Zij publiceerde o.m. hoofdstukken in Distributive and Procedural Justice (Eds. Tornblom & Vermunt, 2007) en in Sociale Psychologie (Ed. Roos Vonk, 2013).

  • Dr. Ilja Sligte

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Ilja G. Sligte is een cognitieve neurowetenschapper en een hooggeprezen docent aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Zijn passie voor het onderwijs blijkt uit de innovatieve methoden die hij in zijn lessen integreert, wat hem diverse onderwijsprijzen heeft opgeleverd. In zijn onderzoek richt hij zich op het ontrafelen van de complexe processen van het menselijk brein. Hij maakt gebruik van geavanceerde technieken zoals functionele MRI en transcraniële magnetische stimulatie om inzicht te krijgen in hoe het brein cognitieve functies mogelijk maakt. Naast zijn academische carrière medeoprichter van het innovatieve bedrijf BrainsFirst.

  • Dr. Yannick Balk

    Universiteit van Amsterdam

    Dr. Yannick Balk is werkzaam als universitair docent Sport-en Prestatiepsychologie bij de afdeling Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. In 2018 promoveerde hij op onderzoek naar mentale belasting en mentaal herstel in de topsport. Hij is daarnaast is hij werkzaam in de praktijk als sport- en prestatiepsycholoog.

)

Nu starten met Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Masterprogramma (Organisatie)psychologie

Ontdek de wetenschap van het brein en het menselijk gedrag

  • Leer wat invloed heeft op het functioneren van mensen in organisaties 
  • Begrijp hoe je het brein en daarmee het gedrag van mensen kunt beïnvloeden
  • Maak kennis met de wetenschap van de psychologie en actuele inzichten

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou