Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud
Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken

Bekijk alle details

Een startmoment wordt met je afgestemd

Uitvoering
Master
Duur
22 dagen (42 weken)
ECTS (studiepunten)
24 ECTS (studiepunten)
Startmoment
Start al in januari
Onderwerpen
  • +9
    Nog 9 anderen

Dit ga je leren in Masterprogramma Organisatiekunde

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit drie mastermodules die samen breed inzicht geven in het veranderen en verbeteren van een organisatie. De mastermodules waaruit dit masterprogramma bestaat zijn ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM, Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement en Mastermodule Psychologie en verandermanagement.

Dit masterprogramma geeft inzicht in het functioneren van organisaties in relatie tot hun omgeving, en in de ontwikkeling van de medewerkers. Die ontwikkeling wordt vanuit verschillende invalshoeken bezien, zoals organisatiekunde, systeemtheorie, organisatiepsychologie, personeelswetenschappen en leerpsychologie. Het aanpassen van een organisatie aan veranderende omstandigheden is niet eenvoudig. Je leert welke inzichten, diagnostische instrumenten en aanknopingspunten hierbij bepalend zijn.

Op basis van theorieën over kwaliteitsmanagement bepaal jij de strategie. Maar hoe vertaal je die naar de praktijk? Je krijgt inzicht in kenmerken en methoden van kwaliteitsmanagement. Die pas je toe op verschillende bedrijfsfuncties en organisatorische contexten. Je gaat dieper in op leiderschap, bedrijfscultuur en wet- en regelgeving.

 

In het Masterprogramma Organisatiekunde komen o.a. de volgende onderwerpen aan bod:

  • Organisatie en omgeving 
  • Organisatiestructuur 
  • Mens en organisatie 
  • Diversiteit, conflict, arbeid en gezondheid 
  • Organisatieontwikkeling 
  • Inrichting en besturing
  • Kwaliteitsmanagement 
  • Cultuur en leiderschap
  • Ketenmanagement
  • Compliance
  • Veranderen in de praktijk
  • Macht en invloed
  • Spontane evolutie

Resultaten

  • Je weet wat strategisch HRM kan betekenen voor organisaties en medewerkers
  • Je ziet organisatieontwikkelingen en personeelsvraagstukken in hun context
  • Je kent diverse organisatietheorieën en bedrijfskundige concepten 
  • Je kent methoden van kwaliteitsmanagement binnen diverse typen organisaties
  • Je kunt de bedrijfscultuur en leiderschapsstijlen duiden
  • Je weet hoe je organisatie blijvend kan voldoen aan de wet- en regelgeving
  • Je benadert veranderen als deel van de bedrijfsstrategie

Kwaliteit in ontwikkeling van mens en organisatie

Voor wie?

Jij wilt het beste halen uit mens én organisatie. Bovendien wil jij de processen en samenwerking binnen je organisatie zo efficiënt mogelijk laten verlopen en je deskundigheid en competenties naar een hoger niveau brengen. Daarnaast wil je, door inzicht in de menselijke psyche, verandertrajecten soepeler laten verlopen. Je bent bijvoorbeeld organisatieadviseur, kwaliteitsmanager, strategisch adviseur, HRM- of HRD-adviseur.

Toelatingscriteria

Voor alle masterprogramma's heb je een hbo-achtergrond nodig, aangevuld met twee jaar relevante werkervaring. Beschik je niet over een hbo-bachelor of wo-diploma, maar heb je wel aantoonbaar minimaal hbo werk- en denkniveau, dan kun je een toelatingsprogramma volgen.

Mocht je ervoor kiezen om de gehele master te gaan volgen, dan volgt er een studiegesprek met jouw studiebegeleider. In dit gesprek bespreek je jouw achtergrond, motivatie, wederzijdse verwachtingen, of de opleiding aansluit bij jouw leerdoelen en stel je samen een voorlopig studiepad samen.

Inhoud

Het Masterprogramma Organisatiekunde bestaat uit 3 mastermodules:

In de module ‘Mastermodule Organisatietheorie en strategisch HRM’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Organisatietheorie, Structuur, taakverdeling, leiderschap, De HRM cyclus, Mensen in organisaties: Strategisch HRM / Diversiteit en conflict in organisaties, Cultuurtheorie en strategieën van cultuurverandering, Veranderen, ontwikkelen en verbeteren, Verandering als model.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Inrichting van kwaliteitsmanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod: 

Inrichting en besturing, Denken in processen, Kwaliteitsmanagement tussen strategie en operatie, Kwaliteitsmanagement in dienstverlening en professionele organisaties, Ketenmanagement, Besturing van prestaties, Compliance.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

In de module ‘Mastermodule Psychologie en verandermanagement’ komen de volgende onderwerpen aan bod:

Principes van veranderkundige diagnose en ontwerp, Veranderen als beheersproces en het motiveren van medewerkers, Veranderen als een proces van macht en beïnvloeding, Veranderen als een proces van samen leren, De binnenkant van organisatieverandering en –ontwikkeling, Pragmatisch veranderen, Integratie en persoonlijke overtuigingen.

Een meer gedetailleerde beschrijving van de onderwerpen die tijdens de lesdagen aan bod komen, staat in de modulebeschrijving.

Kosten

De totale prijs is opgebouwd uit de volgende componenten:

Opleiding

De prijs van het masterprogramma is € 10.500,00. Je profiteert bij ons automatisch van een supervoordelige regeling, namelijk dat je géén 21% btw betaalt voor hoger onderwijs.

Financiering

Wil je voordeliger studeren? Er zijn verschillende interessante mogelijkheden en wettelijke regelingen om gebruik van te maken. Bekijk ze allemaal op www.suas.nl/financieringsmogelijkheden.

Materiaal

Je schaft voor de start van elke mastermodule zelf je studieboeken aan (ca. € 125,00 per module). Je ontvangt hiervoor van ons een literatuurlijst. Omdat de materiaalkosten niet bij de prijs van de master zijn inbegrepen, zullen ze ook niet op de factuur staan. Declareer ze dus, indien mogelijk, separaat bij je werkgever.

Je volgt de colleges altijd in het Nederlands. De literatuur kan wel deels in het Engels zijn.

Arrangement

De kosten voor het gebruik van de accommodatie, koffie/thee en een uitgebreid lunchbuffet zijn bij de prijs inbegrepen.

Programma

Collegedagen

Doordat het Masterprogramma Organisatiekunde modulair is opgebouwd, kun je zelf jouw studietempo bepalen. De opleiding bestaat uit een persoonlijk doelstellend gesprek, 3 modules met een minimale doorlooptijd van 9 maanden.

Een mastermodule bestaat uit 7 collegedagen met een doorlooptijd van 14 weken. Je tijdsinvestering is circa 16 uur aan zelfstudie per week (inclusief collegedagen). Je kunt drie keer per jaar starten met het masterprogramma: in januari, april en september.

Module 1 t/m 3, colleges 1 t/m 7:

  •  1 collegedag van 09.30 tot 17.30 uur

Deelnemers

De maximale groepsgrootte van het masterprogramma is 20 deelnemers.

Diploma

Elke module wordt afgerond met een toets, waarbij je het geleerde integraal op jouw eigen praktijk toepast. Bij voldoende resultaat ontvang je per module een certificaat (8 ECTS). Wanneer je besluit de toets niet te maken of wanneer je de toets onvoldoende afrondt, kun je een bewijs van deelname aanvragen. Hiervoor geldt een aanwezigheidsplicht van 85%.

Incompany

Staan meerdere collega's voor dezelfde uitdaging? Dan is 'incompany' de ideale optie. Deze opleiding of training kan namelijk ook binnen jouw organisatie worden georganiseerd. Ons gespecialiseerde zusterbedrijf Relevance zal dit maatwerktraject samen met jou ontwikkelen. Relevance past de opdrachten en voorbeelden dan aan op de praktijksituatie in jouw organisatie.

Pluspunten van Incompany

  • Efficiënt - Je brengt in één keer de kennis en competenties van complete teams naar een hoger niveau.
  • Hoog rendement - De specifieke leerdoelen en -wensen van jouw collega's staan centraal.
  • Borging - We maken gebruik van actuele praktijksituaties voor optimale borging van leerdoelen.
  • Altijd - Jij bepaalt het moment waarop we de opleiding of training organiseren.
  • Overal - We organiseren de opleiding of training waar jij wil. Binnen of buiten je organisatie.

Advies aanvragen

Docenten

Dit worden je docenten

  • Prof. Dr. Rob Poell

    Tilburg University

    Prof. Dr. Rob Poell studeerde sociale wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Momenteel is hij als Professor Human Resource Development verbonden aan Tilburg University. ‘Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe mensen strategisch opereren bij het zichzelf ontwikkelen. Ook de mogelijkheden die het werk daartoe biedt zijn cruciaal. Het effect van een training zal gering zijn als je geen aandacht besteed aan de werkplek én aan de persoon zelf.’ Over de rol van HR zegt Rob: ‘Het is één van de kernrollen van HR om recht te doen aan de talenten die mensen hebben meegekregen en die ze ten goede van zichzelf en organisatie kunnen ontplooien. Als je daaraan gestalte kan geven, dan ben je volgens mij goed bezig.’

  • Harry Jonker MA

    Harry Jonker MA is medeoprichter van het consultancy bedrijf The Art of Dialogue met de missie: ‘Unlock your people’s potential’. Hij heeft een Technisch Bedrijfskundige achtergrond en vele jaren management- en directiefuncties bekleed bij Defensie en in het bedrijfsleven. Hij heeft zijn Lean Six Sigma Black Belt in 2014 gehaald, waarna hij als zelfstandig ondernemer een aantal jaren diverse projecten daarin heeft mogen leiden. Met de vraag 'Waarom Lean onvoldoende tot wasdom komt in Nederland en het Westen' heeft hij de Master Human Development (specialisatie Verandermanagement) afgerond. Niet met ‘of-of’, maar ‘en-en’ denken wil Harry de verschillende veranderstrategieën bij elkaar brengen en met elkaar combineren.

  • Prof. Dr. Martin Euwema

    KU Leuven

    Prof. Dr. Martin C. Euwema is hoogleraar Organisatiepsychologie aan de Katholieke Universiteit Leuven en houdt zich met name bezig met conflicthantering en met de psychologie van organisatieveranderingen. Hij publiceert hierover regelmatig in (inter)nationale vakbladen. Naast onderwijs en onderzoek adviseert hij bij organisatie-ontwikkeling en conflicten in het management en bestuur van organisaties en het invoeren van productieve methoden van conflicthantering. Hij was o.a. betrokken bij de opleiding in conflicthantering voor Nederlandse militairen tijdens vredesoperaties.

  • Ir. Jos Groenendijk

    Ir. Jos Groenendijk studeerde Vliegtuigbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Vandaag de dag is hij als toetscoördinator werkzaam bij Project A2 Maastricht en Noorderbrugtracé Maastricht en als adviseur kwaliteitsmanager bij het Project Stationsrenovatie Oostlijn en Zeesluis IJmuiden. Zijn interesse ligt bij verschillende vormen van management: van het proces tot aan kwaliteit en verandermanagement. Hij is coauteur van het boek 'Kwaliteitsmanagement in de praktijk' (2013) en examinator NNK/EOQ-persoonscertificering. Jos is inhoudelijk coördinator voor de Master Kwaliteitsmanagement van SUAS en inhoudelijk verantwoordelijke van en docent in de modules Basis van kwaliteitsmanagement en Inrichting van kwaliteitsmanagement.

  • Prof. Dr. Thijs Homan

    Open Universiteit Nederland

    Prof. Dr. Thijs H. Homan is in zijn onderzoek en praktijkwerk al vele jaren bezig met de vraag: ‘wat gebeurt er nou eigenlijk écht als organisaties veranderen en ontwikkelen?’. Daarbij benadert hij de conventionele organisatie- en management theorievorming kritisch. Hij betrekt kennis, inzichten en theorieontwikkeling uit tal van ‘nieuwe’ wetenschappen om de 'lived experience' van mensen in (veranderende) organisaties te kunnen begrijpen. In zijn werkzame leven heeft hij steeds een dubbel pad bewandeld. Enerzijds werkzaam zijn in ‘academia’, anderzijds steeds activiteiten en projecten uitvoeren in de praktijk.

  • Dr. Albert Kampermann

    Open Universiteit

    Dr. Albert Kampermann is assistant professor Duurzaam HRM aan de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar het bevorderen van duurzame inzetbaarheid en heeft daarnaast een eigen bedrijf in online assessments om medewerkers en managers te ondersteunen bij het vormgeven van talentmanagement. Het voortdurend verbeteren van de dialoog op de werkvloer is zijn specialiteit en heeft ook centraal gestaan in zijn proefschrift. Hij heeft verschillende boeken geschreven over organisatieverandering, leiderschap en HRM en schrijft graag artikelen voor vakbladen. Zijn passie is de stichting Himalayan Care Hands die ontwikkelingswerk doet in Nepal.

  • Marcel Kuhlmann

    Marcel Kuhlmann houdt zich in zijn werk als organisatieadviseur, docent en coach bij Kessels&Smit The Learning Company, bezig met de thema’s ‘veranderen’ en ‘leiderschap’. In zijn aanpak sluit hij aan bij waar mensen op dit moment staan. Zijn bijdrage is gericht op het maken van verbindingen tussen het persoonlijke perspectief en het ontwikkelperspectief. Door complexe situaties of gevoelens terug te brengen tot heldere patronen, overtuigingen of oorzaken, kun je een volgende stap ontwerpen. Daarmee kom je weer in regie. Hij werkt graag vanuit een onderzoeksperspectief: "door vragen te stellen en te spiegelen kun je een vraagstuk op meerdere niveaus analyseren en duiding geven aan dilemma’s of keuzes die hierin besloten liggen.

  • Dr. Ad Bergsma

    Hogeschool Saxion

    Dr. Ad Bergsma studeerde Psychologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde op onderzoek naar geluk over de relatie tussen moderne cognitieve theorieën over emoties en sociologische data over geluk. Hij was voorheen gastredacteur van Tijdschrift voor Management en Organisatie (maart 2015) voor het themanummer ‘Welbevinden op het werk’. Hedendaags is hij associate lector zelfmanagement bij Saxion. Hij schreef onder meer de boeken Happiness at work (2013), Gelukkig voor de klas, ga voor meer werkplezier en betere pestaties (2014) en Sturen op Geluk (2012).

  • Hanna Boersema-Vermeer

    Hanna Boersema-Vermeer werkt met veranderaars, managementteams en hun organisaties aan de veranderuitdagingen. Veel van deze verandervraagstukken liggen op het vlak van ander gedrag van mensen in combinatie met een wijziging in structuur en/of de processen. Zij verbindt daarbij de inhoudelijke opgave aan de opgave op gedragsniveau. Zij maakt daarbij veelal gebruik van gedachtegoed uit de systeemtheorie, en het kleurendenken van De Caluwé & Vermaak. Hanna werkte bij Twynstra Gudde als manager en senior adviseur organisatieontwikkeling. Zij leidde daar het Kenniscentrum Veranderkunde en de adviesgroep Veranderkunde. Sinds 2018 heeft zij haar eigen adviespraktijk van waaruit zij managementteams coacht, organisaties adviseert over veranderprocessen.

  • Dr. Joost Vos

    Dr. Joost Vos studeerde Farmacie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen op (keten)samenwerking in het sociale domein. Hij is partner bij TNO Management Consultants en begeleidt organisaties op het terrein van samenwerken en praktijkgedreven kwaliteit: waaronder fusies, professionaliseringstrajecten in samenwerkingsverbanden, TVB-sessies (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), resultaatgericht sturen en waarderend auditten. Hij publiceert met regelmaat, waaronder Doen wat er gedaan moet worden (2015), The münchhausen movement (2014) en Onmogelijke levens, botsende logica’s en eigenzinnige professionals (2013).

  • Dr. Jean-Pierre Thomassen

    Rijksuniversiteit Groningen

    Dr. Jean-Pierre Thomassen studeerde aan de Hogere Hotelschool, waarna hij bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit (kwaliteitsmanagement) deed. Sinds 1993 heeft hij als gespecialiseerd organisatie-adviseur organisaties in het bedrijfsleven, overheid en zorg geholpen bij thema’s als servicegaranties, duurzaam organiseren van klantgerichtheid, verhogen klantentrouw, customer experience, service excellence en de invoering van CRM. Hij heeft 17 managementboeken over deze thema’s geschreven. In 2018 is hij aan de Rijksuniversiteit Groningen gepromoveerd op het onderwerp van servicegaranties en is als marketingdocent verbonden aan deze universiteit. Verder verzorgt hij onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en The Hotelschool The Hague.

  • Dr. Martijn Jansen

    Vrije Universiteit Amsterdam

    Dr. Martijn Jansen studeerde Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is sinds 1 maart 2020 als zelfstandig adviseur werkzaam en samenwerkingspartner van Twynstra Gudde, de VU en de Erasmus universiteit. Daarvoor was hij partner bij zowel Twynstra Gudde als KPMG. Daarnaast is Martijn bestuurslid bij Ieder(in), de Orde van Organisatie adviseurs (Ooa) en PZO. Zijn focus ligt op performance verbetering van professionele service firma’s. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam, waaronder het boek Gedreven Organiseren (2009) en Managen moet (2018). Dat laatste boek is gebaseerd op zijn proefschrift over middenmanagers.

  • Prof. Dr. Ir. Kees Ahaus

    Erasmus Universiteit Rotterdam

    Prof. dr. ir. Kees Ahaus is hoogleraar Health Services Management & Organisation bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM) van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Sinds 2004 was hij bijzonder hoogleraar bij de Rijksuniversiteit Groningen, eerst voor de leerstoel Kwaliteitsmanagement en vanaf 2008 voor de leerstoel Healthcare Management. In zijn onderwijs en onderzoek houdt hij zich bezig met het verbeteren van de kwaliteit van zorg met behulp van benaderingen zoals lean en waardegedreven zorg.

)

Nu starten met Masterprogramma Organisatiekunde

Masterprogramma Organisatiekunde

Wetenschappelijke verdieping in organisatiekunde

  • Analyseer actuele thema's als Het Nieuwe Werken en duurzame inzetbaarheid 
  • Kwaliteitsmanagement succesvol toepassen in je dagelijkse praktijk 
  • Krijg inzicht in de dynamiek en complexiteit van verandervraagstukken

Vragen of advies nodig?

Klik op onderstaande links om hulp te ontvangen

Ditty van der Elst

Opleidingsadviseur

)

Gerelateerde opleidingen

Deze opleidingen zijn misschien ook wat voor jou