Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Wat is informeel leren en hoe stimuleer je het in jouw organisatie?

Thema: HRM en HRD
Rubriek
Artikel
Datum
30 januari 2023
3 minuten leestijd

Het oplossen van een complex probleem, het deelnemen aan een pittig werkoverleg of het oppakken van een nieuwe taak: wist je dat medewerkers het meest leren door dit soort dagelijkse werkzaamheden? Dit leren in de praktijk noemen we ‘informeel leren’. Wat is de precieze betekenis van informeel leren en hoe geef je het vorm in jouw organisatie? Je leest het in dit artikel.

Als je kijkt naar het 70:20:10-model zie je dat medewerkers het meest leren van het werk zelf, van collega’s en via sociale netwerken. Dit model zegt namelijk het volgende: 70% leer je door te doen, 20% leer je via anderen en 10% leer je ‘formeel’, dus via gestructureerde trainingen en e-learnings.

De betekenis van informeel leren

Het grote verschil tussen formeel leren en informeel leren is het verschil in structuur en de organisatie eromheen. Formeel leren gebeurt gestructureerd, bijvoorbeeld door het doen van een e-learning, het volgen van een klassikale training of het lezen van een boek. Informeel leren wordt niet strak georganiseerd en vindt vooral plaats op de werkplek. Bijvoorbeeld bij het oplossen van een probleem of het uitvoeren van een uitdagende taak.

Daarnaast leer je informeel door het samenwerken van collega’s, bijvoorbeeld tijdens een vergadering, door het geven feedback en het delen van kennis. Dit verloopt meestal onbewust en niet gestructureerd, het leren is eigenlijk een bijkomstigheid. Volgens het 70-20-10-model is informeel leren de ideale manier om je te ontwikkelen, omdat je leert op basis van je intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid.

Twee vrouwen praten met een man die een iPad vast heeft, ze staan in een kantoor. Achter hen zijn mensen aan het overleggen.

Hoe stimuleer je informeel leren?

Informeel leren kun je niet managen, maar je kunt het wel faciliteren, stimuleren en ondersteunen. Je doet dit door medewerkers autonomie te bieden, uit te dagen en nieuwe ervaringen op te laten doen in het werk. Denk aan een tijdelijke stage of banenruil, een nieuwe taak, een uitdagend project of zelfs een nieuwe rol. Hierbij is ondersteuning en betrokkenheid van het management erg belangrijk. Medewerkers moeten er immers wel de ruimte voor krijgen.

Een andere belangrijke voorwaarde om informeel te kunnen leren is dat kennis breed beschikbaar en toegankelijk is en de technologie op orde. Bij informeel leren speelt ook sociaal contact een belangrijke rol, zoals persoonlijke netwerken, teamsessies, projectgroepen en contact met collega’s.

Combineer informeel leren en formeel leren

Hoewel formeel leren slechts 10% aandeel heeft in het 70:20:10-model, is deze manier van leren een essentiële voorwaarde voor het bestaan van de andere leervormen. De basiskennis moet immers eerst op orde zijn om het ervaringsleren en het sociale leren succesvol te laten zijn. Daarom bied je je medewerkers het liefst een combinatie van verschillende leerinterventies. Door het inzetten van verschillende leervormen maak je het ontwikkelproces van medewerkers effectiever, sneller en goedkoper. En draagt weer positief bij aan de bedrijfsprestaties.

De voordelen van het 70:20:10-principe

Het 70:20:10-principe kun je op verschillende manieren gebruiken, afhankelijk van welke resultaten je wilt bereiken. Bijvoorbeeld voor het stimuleren van de productiviteit van medewerkers, of om breder leren te motiveren. Dit maakt leren op de werkplek nog effectiever. Daarnaast leidt het tot een hogere productiviteit en betere prestaties. En er is nog een ander voordeel. Bij het toepassen van het model betrek je leidinggevenden en andere medewerkers bij het proces van leren en ontwikkelen. Dit leidt tot een hogere medewerkerstevredenheid en draagt bij aan het behoud van talent.

Twee vrouwen zitten in een kantoor achter een bureau, een van de vrouwen wijst iets aan op een computer.

Op naar een effectief leerklimaat

Dat dit principe veel voordelen biedt, betekent niet dat het een perfecte methode is. De percentages van het 70:20:10-model zijn niet exact berekend. En bij het leren van collega’s, de 20%, bestaat altijd het risico dat medewerkers verkeerde informatie of werkwijzen overnemen. Maar het model bewijst wel dat het belangrijk is om te investeren in informeel leren. En dat je informeel leren en formeel leren perfect combineert in trajecten voor geïntegreerd leren. Zo bouw je een effectief leerklimaat binnen je organisatie en bied je je medewerkers alle mogelijkheden om zich optimaal te ontwikkelen.

Meer weten over effectief leren op de werkplek?

Bekijk dan de Masterclass Learning & Development. Hier maak je kennis met de nieuwste trends op het gebied van learning & development en krijg je de juiste know-how om het leerklimaat te versterken.

BEKIJK DE MASTERCLASS

Een vrouw staat in een kantoor en leunt tegen een paal. Achter haar staan mensen met elkaar te praten.

Gerelateerde artikelen