Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Werkgeluk als essentiële arbeidsvoorwaarde: zo stimuleer je geluk op het werk

Thema: HRM en HRD
Rubriek
Artikel
Datum
20 juni 2024
5 minuten leestijd

Waar de babyboomgeneratie vooral werkte voor het geld of de status - en je generatie X en Y destijds binnenhaalde met een leaseauto en de nieuwste IPhone - draait het nu steeds vaker om werkgeluk. Steeds meer medewerkers willen werk dat een goed gevoel geeft. Ook voor de werkgever is geluk op het werk belangrijk, want gelukkige medewerkers zijn productiever, gezonder, gemotiveerder en innovatiever. Tijd om nader in te zoomen op deze ontwikkeling dus en te bekijken wat je als werkgever kunt doen om het werkgeluk van je medewerker te vergroten.

Wat is werkgeluk?

Ben je compleet uitgeblust aan het einde van de dag? Heb je geen energie meer over om te sporten of een bezoekje te brengen aan familie of vrienden, en moet je de dag na een drukke werkdag altijd bijtanken? Als je werk je batterij alleen maar leeg maakt, is er in elk geval sprake van geen of minder werkgeluk.

Je ervaart wél werkgeluk als je doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt. Wanneer je je thuis voelt bij een organisatie en je gesteund voelt door collega’s. Als je erkend wordt in je rol en je gewaardeerd voelt. De verbinding met anderen speelt een grote rol. Medewerkers die gezien, gehoord en begrepen voelen door hun baas en collega’s, ervaren meer werkgeluk dan anderen.

Een man zit in de kleermakerszit en heeft een laptop op schoot. Hij zit tegen een oranje muur aan

Werk met betekenis

Bij het ervaren van geluk op het werk speelt ook het bijdragen van iets positiefs aan de wereld mee. Doe je betekenisvol werk, dan geeft dat voldoening en een gevoel van richting. Zoals je in dit artikel over de Japanse levenskunst Ikigai leest: je voelt je voldaan als je doet waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, waarvoor je betaald wordt én waar je goed in bent. Op dat moment komen je passie, missie, roeping en beroep samen.

Of zoals Kees Klomp zegt in dit artikel over de betekeniseconomie: ‘de diepere laag onder alles wat we doen, komt centraler te staan.’ Eerst werkten we voor voedsel en onderdak. In de jaren ’80 vooral voor status en geld. En nu? Nu gaat het meer om immateriële behoeftes als zelfontplooiing en sociale erkenning.

Werkgeluk model

Hoe gelukkig zijn de medewerkers in jouw organisatie? Ervaren ze hun werk als zinvol? Enerzijds kun je natuurlijk kijken naar de verzuim- en verloopcijfers. Deze geven alvast een eerste indicatie. Om het werkgeluk te meten, zijn er diverse werkgeluk modellen of instrumenten die je kunt inzetten. Zo kun je werkgeluk toetsen met een employee survey of tevredenheidonderzoek. Natuurlijk haal je als HR professional of leidinggevende ook relevante informatie uit directe gesprekken met medewerkers.

Verder zijn brainstormsessies of teamdialogen over werkgeluk, waarin je medewerkers vraagt wat ze als positief ervaren en hoe je het werkplezier kunt vergroten, een goed idee. Hoe meer je met medewerkers praat, hoe meer je achter hun drijfveren, talenten, ambities en wensen komt. En hoe meer je kunt doen om hen een groter gevoel van geluk op het werk te bezorgen.

Werkgeluk vergroten: 6 tips

Een vrouw buiten op een zebrapad aan de telefoon. De vrouw heeft een grijs pak aan

1. Faciliteer medewerkers in hun groei

Ontwikkeling is belangrijk, zowel op professioneel als persoonlijk vlak. Hoe kun je dit faciliteren? Zorg voor een veilig leerklimaat en laat mensen trainingen of opleidingen volgen als ze dat willen. Bied medewerkers interne doorgroeikansen en geef ze de vrijheid en verantwoordelijkheid om nieuwe dingen te proberen. Ook met instrumenten als job rotation en job crafting geef je mensen de kans zich te ontplooien.

2. Neem de secundaire arbeidsvoorwaarden onder de loep

Misschien heb je al flexibele arbeidsvoorwaarden, maar wat denk je van een persoonlijk budget dat iedere medewerker kan inzetten zoals hij of zij dat wil? De ene collega gaat voor een fiets van de zaak, de ander heeft behoefte aan een maandelijkse massage, extra vrije dagen of trainingen. Hetzelfde geldt voor feestdagenverlof. De een viert Pasen, de ander Ramadan. Geef mensen zelf de keuze!

3. Draag de positieve impact van jullie bedrijf uit

Ook als je niet in de zorgsector werkt of direct iets met duurzaamheid doet, kan je bedrijf maatschappelijke impact maken. Vind de maatschappelijke focus van de organisatie en maak medewerkers duidelijk welke bijdrage jullie leveren aan een betere, socialere of duurzame samenleving.

Het draagvlak van je medewerkers verhoog je door een werkgroep op te richten of een duurzaam initiatief voor te stellen, zoals minder papier gebruiken. Hoe actiever je mensen mee laat doen, hoe meer het onderwerp wordt gedragen. Bovendien is het een fijne manier om samen te werken aan projecten, wat leidt tot betere prestaties en een goede werksfeer.

4. Investeer in een fijne werksfeer

Vijf mensen zitten op een rij en lachen, twee van hen hebben een notitieboekje op schoot.

Van personeelsfeestjes, uitstapjes en een borrel tot een gezellig praatje bij de koffieautomaat: het blijft belangrijk om er budget en tijd voor vrij te maken. Zorg ervoor dat je genoeg aandacht hebt voor het relationele onderdeel van je werk. Vraag wat vaker oprecht naar iemands weekend en toon empathie als iemand iets meemaakt in privésfeer. Ook een leuk idee om werkgeluk te vergroten is het sturen van complimentenkaartjes. Erkenning en waardering maken voor een medewerker echt het verschil.

5. Besteed aandacht aan vitaliteit

Denk hierbij niet alleen aan het sportabonnement en de gevulde fruitschaal, maar ook aan de mentale fitheid. Probeer een ingang te vinden voor het gesprek over iemands psychische gezondheid. Is de drempel voor een gesprek met HR of de leidinggevende iets te hoog? Denk dan eens aan een buddysysteem of interne mentor. Of geef medewerkers de ruimte om met een externe coach in gesprek te gaan.

6. Geef ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid

Steeds meer werkgevers geven hun personeel extra verlofuren die ze mogen besteden aan maatschappelijke activiteiten, vrijwilligerswerk of inzet voor het goede doel. Zo laat je zien dat je maatschappelijke betrokkenheid stimuleert en belangrijk vindt.

Meer betekenen voor medewerkers en organisatie?

Wil je als HR professional een goede, brede basis leggen om medewerkers en bedrijven te helpen aan meer werkgeluk? In de SUAS master Human Development staan thema’s als strategisch HRM, leren en innoveren, psychologie van mensen in organisaties, verandermanagement en teamcoaching centraal. Daarnaast werk je volop aan je soft skills. Want ook vaardigheden als luisteren en de juiste vragen stellen zijn belangrijk voor een toekomstig werkgelukmanager!

BEKIJK DE MASTER HUMAN DEVELOPMENT

Gerelateerde artikelen