De digitale marketingtrends van vandaag en morgen
- Rubriek
- Artikel
- Datum
- 1 augustus 2022
- 4 minuten leestijd
Marketing automation, hyperpersonalisatie en conversational AI. Stuk voor stuk actuele ontwikkelingen in de wereld van marketing. Wat zijn andere grote marketingtrends van nu? En hoe stem je je organisatiestrategie en marketingpropositie hierop af? Marketingdeskundige en inspirator Ment Kuiper, verantwoordelijk voor het excellent beoordeelde digitale marketing- en digitale communicatieprogramma bij SchaalX, heeft antwoorden. Hij vertelt op welke trends hij de focus legt én doet een paar interessante voorspellingen voor de toekomst.
“Digitale ontwikkelingen zijn de aanjager voor alles wat er in marketing gebeurt.”
Digitale trends in marketing
Eerder schreef Kuiper het boek ‘Marketingplan op 1 A4’ en recent kwam voor het twaalfde jaar op rij zijn document ‘Digital Trends 2022'’ uit. Hierin onderscheidt hij een aantal trends en ontwikkelingen op macroniveau en operationeel marketingniveau. “Digitalisering verandert onze mensen én businessmodellen”, vindt Kuiper. “Om op macroniveau waarde te kunnen creëren, heb je technieken nodig die je op operationeel niveau kunt toepassen. Dankzij de techniek realiseren we een complete beleving.” Lees je mee?
Marketingtrends op macroniveau
- 1) Waardecreatie
“Om de concurrentie voor te blijven, moeten we continu waarde toevoegen voor klanten, medewerkers en andere stakeholders. Juist nu de brij aan mogelijkheden, middelen en ontwikkelingen sterk groeit, is het bieden van toegevoegde waarde een onderscheidend vermogen geworden. As we speak denkt Nima zelfs na over een nieuw marketingmodel, waarbij we de 4 P’s loslaten en richting W’s van waardetoevoeging gaan. Altijd vanuit de klant beredeneerd. Organisaties die hun klant en diens behoefte goed kennen, gaan het verschil maken.”
- 2) Hyperpersonalisatie & automation
“Wat de komende periode gaat spelen, is dat we onze content nóg meer gaan afstemmen op alle wensen van de individuele ontvanger. Menselijk gedrag verandert snel, net als de behoefte aan informatie en producten of diensten. We moeten data gebruiken om in te spelen op de individuele behoefte. Het voorvoegsel ‘hyper’ zegt al dat we hiermee verder gaan dan personalisatie. We moeten onze content echt gaan aanpassen aan zowel het taalgebruik, het genderschap, de specifieke interesse als de gemoedstoestand van de ontvanger.”
- 3) Data en realtime
“Hoe meer acties en reacties je volgt en vastlegt, hoe meer data je verzamelt. En over hoe meer data we beschikken, hoe kleiner de stap naar real time marketing en communicatie wordt. Deed je vroeger nog marktonderzoek om gedrag te onderzoeken, door datagedreven te werken ben je veel sneller op de hoogte van bewegingen van je doelgroep. Koppel daar marketingautomation aan en je kunt real time voorspellingen doen over dat gedrag en je marketinguitingen erop aanpassen. Staat er bijvoorbeeld linksonder op je webpagina een button en zie je dat er amper op geklikt wordt, dan kun je deze - dankzij real time inzicht - à la minute verplaatsen naar rechts om het effect te zien.”
Trends op operationeel marketingniveau
- 1) Conversational AI
“Net als Siri en Google op je ingespeeld raken als je ze vaker iets vraagt, geldt dit ook voor chatbots. Chatbots geven op basis van het lerend vermogen steeds meer het antwoord dat past bij de vraag. Zo hebben klanten meer het gevoel dat ze iemand aan de lijn hebben, en wij mensen hebben onze handen vrij. Mijn mening is: we moeten het als marketeer gewoon gaan dóen.”
- 2) Marketing automation
“Als we gebruikmaken van platformen en zowel op commercieel vlak als op (persoonlijk) relatievlak zorgen voor goede interactie, volgt daar hyperpersonalisatie uit. Hoe meer metamogelijkheden hun intrede doen, hoe meer waarde je gaat toevoegen aan marketing.”
- 3) Meta en robotisering
“Via Teams nemen we al deel aan vergaderingen alsof we fysiek bij onze gesprekspartners aan tafel zitten. In de toekomst vergaderen we in een metaomgeving, dat is een mix tussen de virtuele en niet-virtuele omgeving. Dan lopen we ondanks twee verschillende werkplekken toch samen door het kantoor. Het verschil met ‘echt’ wordt steeds kleiner. Dit geeft online winkels bijvoorbeeld kansen om de jonge alphageneratie, die gevoelig is voor bewegend beeld, te bereiken. Mensen hebben straks in de online shop het gevoel dat ze in de fysieke winkel staan. En op marketingevents en in marketinguitingen? Daar zetten we straks ook robots in.”
Toekomstblik: de hybride mens
We leven, studeren en werken tegenwoordig online én offline. Deze hybride leefstijl wordt ondersteund door technieken als Meta, mixed reality en virtual reality. Dit alles heeft invloed op de marketingactiviteiten van bedrijven; er is al software waarmee je je eigen gezicht verandert in een avatar en daarmee communiceert. “Straks krijgen we naast BtoB en BtoC ook BtoA: Business to Avatar”, voorspelt Kuiper. “Achter de avatar zit natuurlijk wel een mens, maar wat ik ermee wil aangeven is dat je moet nadenken over wat je avatar straks wel en niet mag doen, zeggen en besluiten.”
Nog even en we leven in een volledige mix van digitalisering en niet-digitalisering. “Misschien heb je je kinderen online al hun eigen schoenen zien ontwikkelen bij Nike, of hun droomwereld zien creëren in Roblox of Minecraft. Als marketeer moet je hier het fijne van willen weten, de technologische mogelijkheden omarmen en kijken wat je er in je werk mee kunt. En dat is veel, kan ik je vertellen!”
Wil jij weten welke digitale elementen jij het beste kunt toevoegen aan je digitale marketingstrategie?
In de training digitale marketingstrategie komen de laatste digitale marketingtrends en ontwikkelingen aan bod.