Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

In 5 stappen naar social media succes

Thema: Marketing en sales
Rubriek
Blog
Datum
18 augustus 2022
3 minuten leestijd

Gemiddeld zitten Nederlanders 107 minuten per dag op social media. In die tijd proberen talloze bedrijven hun aandacht te trekken. Aandacht die ze moeten delen met de content van vrienden en familie. De meest succesvolle posts zijn daarom altijd posts die waarde toevoegen. Voor iedere social media manager is het belangrijk om die waarde te vinden en erop in te spelen.

Met een slimme aanpak voor contentcreatie lukt je dat!

1. Stel doelen op

Je gaat aan de slag met contentcreatie en het publiceren ervan. Leuk! Maar als je zomaar in de wilde weg gaat posten, zet dat geen zoden aan de dijk. Stel jezelf voor je start daarom deze vraag: waarom is dit belangrijk? Dat helpt je bij het opstellen van je doelen. Op deze manier geef je richting aan je werkzaamheden en kun je valideren wat je doet. Dat kan op verschillende manieren en niveaus. Zo kan een specifieke campagne voor bijvoorbeeld een petitie andere doelen hebben dan een doorlopende campagne waarbij brand awareness centraal staat.

Als je eenmaal helder hebt wat het doel of de doelen zijn, bepaal je hoe je deze kunt bereiken. In korte tijd veel handtekeningen verzamelen voor die ene petitie vraagt om activerende social media posts met een sterke call to action, terwijl brand awareness vraagt om een informatieve benadering. Waarom je content maakt, bepaalt je gehele aanpak.

2. Breng je doelgroep in kaart

Doelen opstellen: check. Stap twee gaat over doelgroepen. Voor wie is deze boodschap relevant?

Bij het bepalen van doelgroepen is het enorm verleidelijk om ‘voor de zekerheid’ zoveel mogelijk type mensen mee te nemen. Maar, zoals auteur en marketing goeroe Seth Godin al zei: “When you speak to everyone, you speak to no one.” Wees daarom specifiek.

Richt je bijvoorbeeld niet op: gezinnen, studenten, amateursporters of tieners.
Maar wel op: jonge gezinnen uit de regio Gelderland, rechtenstudenten aan de Universiteit van Leiden, amateursporters tussen de 20 en 30 jaar, tieners op het VWO.

Zo wordt het veel gemakkelijker om je boodschap af te stemmen op je doelgroep en komt deze op het juiste moment aan bij de juiste persoon. Daar ga je successen mee boeken!

3. Bepaal je kanalen

Het fijne aan het opstellen van doelen en doelgroepen is dat de volgende stappen steeds eenvoudiger worden. Je hebt overzicht gecreëerd en kan nu invullen welke kanalen je nodig hebt. Stel, je moet een campagne optuigen waarbij brand awareness voor een B2B software bedrijf het belangrijkste doel is en je doelgroep bestaat uit IT-managers binnen het MKB. Dan kom je er waarschijnlijk snel achter dat LinkedIn, Twitter en Reddit populaire kanalen zijn. Zorg dat je daar je content publiceert. Wellicht wijst verder onderzoek ook nog op verschillende technologie-georiënteerde blogs. Interessant is om daarmee samen te werken, zodat je je organische bereik via hun social media kunt vergroten.

Heb je verschillende doelgroepen? Daar valt goed mee te werken. Bepaal voor iedere doelgroep hun favoriete kanalen en bereik ze op hun eigen platformen met content die hen aanspreekt.

4. Kies je content

Dit brengt ons bij het bepalen van de content die past bij de doelgroepen en de social media kanalen. Gelukkig spreekt dat meestal voor zich. Tieners op YouTube zitten daar niet voor zware blog artikelen en een jonge professional zit niet op LinkedIn voor memes. Toch hoeven deze verschillen niet te betekenen dat het onmogelijk is om één boodschap bij diverse doelgroepen te laten landen. In dat geval pas je het format aan, zodat het alsnog past bij het kanaal en de doelgroep.

Blijf wel duidelijke keuzes maken om je werk gestructureerd en overzichtelijk te houden. Zeker als je een brede doelgroep hebt. Je kunt niet altijd iedereen bedienen. Twijfel je? Check dan even je doelen en doelgroepen en stel jezelf de vraag: wat wil ik bereiken en met wie lukt me dat?

Tip: Creëer social media templates voor de verschillende concepten. Werk hiervoor samen met een designer die de afbeeldingen in de juiste afmetingen voor elk kanaal kan opmaken. Voor jezelf stel je op waar iedere social post aan moet voldoen. Dat werkt een stuk efficiënter.

5. Start je planning met onze interactieve contentkalender

Waarom, wie, waar, wat: dit heb je nu duidelijk. Tijd om te gaan plannen. Met een contentkalender breng je in kaart wanneer wat op welk kanaal moet staan. Zo mis je nooit meer een publicatiemoment. Vergeet hiervoor de saaie Excel sheets. Met onze interactieve contentkalender heb je een mooi framework in handen dat je direct kunt invullen. Download deze om meteen te starten!

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Een vrouw met een oranje blouse en een bril staat voor een houten tafel en heeft een telefoon in haar hand.

Gerelateerde artikelen