Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Impact maken: dit kun je leren van Greta, Ghandi en je jongere collega’s

Thema: Organisatie ontwikkeling en bedrijfskunde
Rubriek
Artikel
Datum
11 juni 2024
4 minuten leestijd

Werken doen we al lang niet meer alleen voor het geld. Of die leuke collega’s en dat potje pingpong op vrijdagmiddag. We willen impact maken! Vooral de jongere generaties willen werk doen dat zin heeft én zin geeft. We willen iets goeds doen voor anderen en de wereld veranderen. Wat dat betreft was Ghandi zijn tijd vooruit. Of lopen de millennials en generatie Z voorop, het is maar net hoe je het bekijkt!

Impact maken

Impact maken betekent een positieve, duurzame verandering realiseren op de lange termijn. Impact maken is dus meer dan een bepaald doel behalen, je wilt ook bijdragen aan verandering van het grote geheel. Iemand die impact maakt, heeft invloed op anderen en bereikt een positief effect met zijn of haar acties. Als manager, leidinggevende of collega maak je impact als je iets teweegbrengt bij de ander dat hem of het bedrijf een stapje verder helpt.

Millennials en impact maken

De afgelopen decennia zijn we materiële zaken steeds belangrijker gaan vinden. Jongere generaties zijn opgegroeid met overconsumptie, wat niet zelden mentale gezondheidsproblemen veroorzaakt. Gelukkig vragen meer en meer mensen zich af waar we mee bezig zijn. Tegenwoordig hechten medewerkers minder waarde aan een hoog loon en dure leaseauto. Ze willen weer toekomstperspectief!

Zoals Kees Klomp in dit artikel over de betekeniseconomie uitlegt: ‘De millennials hadden al kritiek, maar nog vooral als individu. De centennials - ook wel generatie Z genoemd - zien collectief dat we de wereld om zeep helpen.’ Omdat jongere generaties op zoek zijn naar zingeving en verandering, kiezen ze ervoor zelf impact te maken. Studenten die een voedselbos beginnen? Startups met sociale cohesie als missie? Het zijn mooie voorbeelden van ambitieuze wereldverbeteraars. En ook jíj kunt met een paar simpele tips meer impact maken op de werkvloer.

Tips en tricks: zo maak jij meer impact

Wil jij ook meer impact maken in je rol? Met onderstaande tips vergroot je de kans dat ook jij verandering teweegbrengt. Een betere jij, organisatie en wereld beginnen immers bij jezelf en jouw overtuigingen.

  • Draag uit waar je in gelooft

Het begint allemaal met visie en ambitie. Kijk bijvoorbeeld naar Greta Thunberg. Door haar dromen de basis te laten zijn van elke speech die ze geeft, maakt ze duidelijk waar ze voor staat. Inmiddels is deze 21 jaar jonge impactmaker het gezicht van de wereldwijde klimaatbeweging.

  • Blijf persoonlijk contact maken

Oprechte aandacht en interesse zijn onmisbaar als je impact wilt maken. Wees dus geen manager, collega of samenwerkingspartner die puur volgens digitale procedures en theoretische modellen werkt, maar een leider die de mens achter de medewerker of klant ziet. Zie AI als hulpmiddel en digitalisering als inzichtgever, maar besef dat de techniek het menselijk contact nooit 100% kan vervangen.

  • Waardeer ieders kracht en talent

Behandel iedereen met liefde en respect en vind jezelf niet beter dan de ander. Diversiteit en inclusie is niet alleen een onderwerp van nu. Gandhi was al van mening dat we allemaal bijzondere talenten hebben, en dat het onze taak is ze niet alleen voor onszelf te gebruiken maar ook voor anderen. Net zoals een apparaat niet werkt als er een schroefje of veertje ontbreekt, is ieder mens onderdeel van de grotere maatschappij. We werken samen als geheel en hebben elkaar nodig.

  • Zie risico’s als groeikans en niet als bedreiging

Om te innoveren, moet je soms een gok wagen. Iets proberen en ervan leren, om daarna door te kunnen ontwikkelen. Het is enerzijds logisch dat je zo min mogelijk risico’s wilt, maar als je op een risicoloze omgeving wacht kun je wachten tot je een ons weegt. Beter is leren hoe je omgaat met plotselinge verstoringen en samenwerken. Zo vergroot je je innovatiekracht.

  • Durf lastige vragen te stellen

Lef tonen en initiatief nemen is belangrijk als je impact wilt maken. Ook al ziet de directeur je misschien al aankomen, durf iets aan de kaak te stellen. Ook Greta zat niet meteen met wereldleiders aan tafel, maar moest eerst haar plekje claimen. En Gandhi? Die vond dat je een ander niet tevreden hoefde te stellen als dat ten koste ging van jezelf en juichte discussie toe. Wees dus niet bang je mond open te doen.

  • Blijf continu verbeteren

Probeer elke dag een beter mens te zijn dan de dag ervoor. Als je eenmaal vorderingen maakt, ontstaat er een sneeuwbaleffect en steek je anderen aan met je verbetergedrag.

  • Reflecteer regelmatig

Blijf jezelf afvragen waarom je doet wat je doet. Doe je het juiste op de juiste manier en wat bereik je ermee? Krijg je er een goed gevoel van en zijn er dingen die je beter anders kunt aanvliegen? In het artikel ‘Waarom reflecteren écht een plek in jouw agenda verdient’ lees je meer over het belang van reflecteren.

Leren impact maken

Wil jij meer impact maken en het gevoel hebben dat je iets bijdraagt aan de maatschappij? In de SUAS master Bedrijfskunde leer je onder andere over Leidinggeven aan veranderingDigitale innovatieRisicomanagement in verandering en Maatschappelijk ondernemen in ecosystemen. Naast verbreding van je theoretische en praktische kennis staat ook de ontwikkeling van je soft skills centraal in deze master, want ook sociale en intermenselijke vaardigheden zijn hard nodig als je verandering wilt realiseren. Word jij de volgende impactmaker waar de wereld op zit te wachten?

BEKIJK DE MASTER BEDRIJFSKUNDE

Gerelateerde artikelen