Ga naar het hoofdmenu Ga naar de inhoud

Soft skills voorbeelden voor professioneel succes in 2025

Thema: Power skills
Rubriek
Artikel
Datum
14 januari 2025
9 minuten leestijd

Soft skills. We kunnen er niet meer omheen. Zonder goede intermenselijke vaardigheden hebben we niet veel aan theoretische kennis en technische vaardigheden op de werkvloer. In je eentje bereik je immers niet veel, we hebben elkaar nodig om verder te komen. In de snel veranderende werkcontext van 2025 zijn bepaalde soft skills cruciaal om je werk goed te kunnen blijven doen. Maar welke vaardigheden zijn dat precies, en hoe kun je ze ontwikkelen tot een aanvulling en versterking op jouw harde skills? Ontdek welke soft skills je niet kunt missen en krijg praktische voorbeelden waarmee je vandaag nog aan de slag kunt!

Definitie van soft skills

Soft skills zijn – de naam zegt het al – geen vaardigheden die je kunt aantonen met een diploma. Geen vinkjes in het systeem. Soft skills zijn de persoonlijke vaardigheden die jij als mens bezit. De intermenselijke vaardigheden die ervoor zorgen dat je succesvol bent en blijft in je werk, zoals je sociale vaardigheden en vermogen om samen te werken. Hoe beter je soft skills ontwikkeld zijn, hoe relaxter, efficiënter en productiever je werkt en hoe leuker je werk is. Daar heb je nú iets aan, en zeker ook in de toekomstige wereld die er dankzij economische ontwikkelingen, klimaatverandering en digitalisering heel anders uitziet.

Ook voor werkgevers is het belangrijk te investeren in deze soft skills. Het zijn de zachte vaardigheden die jou onderscheiden van concurrenten, die inhoudelijk waarschijnlijk ongeveer hetzelfde doen. Door te investeren in soft skills verbeter je de concurrentiepositie van je organisatie, trek je makkelijker nieuw talent aan, houd je medewerkers langer geboeid, gezond en verbonden en geef je de werksfeer een boost. Om maar eens wat voordelen te noemen.

Soft skills als onderdeel van je skill set

Naast soft skills bezitten we ook allemaal ‘harde’ skills. Denk aan specifieke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je vak uit te oefenen, zoals kennis van een ERP-systeem, een opleiding Bedrijfskunde of je talenkennis. Hoe goed je in je werk bent, wordt bepaald door de combinatie van je zachte en harde skills. Je kunt bijvoorbeeld wel goede technische vaardigheden op het werk hebben, maar je zult niet veel bereiken als je niet in een team kunt werken of je tijd niet effectief kunt indelen.

Wanneer we het hebben over je skill set, bedoelen we de ideale combinatie van professionele en persoonlijke competenties. Oftewel een mix van theoretische kennis én ‘menselijke’ skills. Door harde en softe skills goed te combineren, maak je het verschil in de toekomst.

Voorbeelden van soft skills
Een goed voorbeeld van een essentiële soft skill voor professioneel succes is leiderschap. Om een goed leider te zijn, heb je enerzijds theoretische bagage nodig. Een goede business training en opleiding bijvoorbeeld. Anderzijds zijn een empathische houding en communicatieve vaardigheden onmisbaar. Want wat gebeurt er als je je als manager niet kan inleven in het persoonlijke leven van je collega’s? Dan verslechtert dit de communicatie en de samenwerking. Als medewerkers ervaren dat je om hen geeft en hun zorgen serieus neemt, durven ze eerder om hulp te vragen wanneer ze dit nodig hebben. Zo help jij als empathisch leider jouw collega’s, zodat ze beter om kunnen gaan met de dagelijkse druk en uitdagingen in het werk.

Ondernemerschap is ook een mooi voorbeeld van een soft skill. Niet iedereen die goed gebouwen kan ontwerpen, kan succesvol voor zichzelf beginnen als architect of een architectenbureau runnen. Daarvoor moet je ook kunnen acquireren, leidinggeven, conflicten hanteren, met weerstand omgaan en ga zo maar even door.

En wil je een goed project- of procesmanager worden? Dan kun je – naast een opleiding in project- en procesmanagement volgen – het best ook je communicatieve vaardigheden trainen. Zodat je niet alleen de Lean methode onder de knie hebt, maar ook de juiste vragen kunt stellen en medewerkers kunt betrekken bij het verbeteren van efficiëntie.  

Soft skills die je in 2025 niet mag missen

Hoewel soft skills altijd al belangrijk waren, zijn ze in 2025 de sleutel tot succes in een wereld die voortdurend verandert. Voorbeelden van belangrijke ontwikkelingen waar je met soft skills op in kunt spelen zijn de opkomst van kunstmatige intelligentie en de verschuiving naar hybride werken. Waar machines repetitieve en voorspelbare taken overnemen, ontstaat er ruimte voor menselijke talenten die technologie niet kan repliceren, zoals creativiteit, empathie en strategisch denken. Deze vaardigheden maken niet alleen individuen succesvoller, maar versterken ook organisaties in hun vermogen om te innoveren en concurreren. Het is duidelijk: zonder soft skills heb je weinig aan je hard skills én ontwikkel je geen skill set. Voorbeelden van belangrijke soft skills zijn:

  • Empathie en emotionele intelligentie: deze soft skills zijn onmisbaar in een werkcontext waarin diversiteit en hybride teams de norm zijn. Het vermogen om anderen te begrijpen, relaties op te bouwen en effectief met conflicten om te gaan, is belangrijk voor een goede samenwerking (op afstand). In een tijd waarin persoonlijk contact vaak plaatsvindt via schermen, maakt empathie het verschil tussen een oppervlakkige interactie en een waardevolle samenwerking.

  • Creativiteit: Met alle technologische ontwikkelingen, zoals de komst van AI, wordt deze soft skill alleen maar belangrijker: creatief denken. In plaats van werken met bestaande en bekende methoden, zoek je continu nieuwe manieren om te denken en handelen. Zo maak je innovatie mogelijk en maak je jezelf als werknemer toekomstproof. Durf te experimenteren en het vraagstuk eens van een heel andere kant te zien, zoals bij Design Thinking. Stel je wel de juiste vragen? Met een andere manier van kijken inspireer je collega’s en zet je vernieuwing in gang. De ontwikkeling van dit soort soft skills kan ook voortkomen uit hard skills. Wanneer je leert hoe je moet omgaan met AI, kan dit resulteren in meer creativiteit, design thinking en emotionele intelligentie.
  • Leiderschap: leiderschap wordt in 2025 niet alleen verwacht van managers, maar ook van medewerkers op elk niveau. Besluitvaardigheid en het vermogen om richting te geven, worden cruciaal in een dynamische werkomgeving. Kijkend naar managers, vraagt omgaan met ontwikkelingen als AI veel van jou als leider. Niet alleen zijn technische vaardigheden belangrijk, ook menselijke vaardigheden vragen jouw aandacht. Denk hierbij aan communicatie, verandermanagement en empathie. Deze competenties zijn essentieel om je team goed aan te sturen in een wereld waarin AI steeds belangrijker wordt. Meer hierover lees je in de blog over leiderschap in het AI tijdperk.

  • Samenwerken in digitale omgevingen: tegenwoordig is digitaal samenwerken aan de orde van de dag. Dit vraagt niet alleen om technische kennis, maar ook om heldere communicatie. Wanneer je geen fysiek contact hebt met mensen, kan het lastiger zijn om non-verbale signalen te lezen en door te hebben wat de ander echt bedoelt. Actief kunnen luisteren en vervolgens kunnen samenvatten wat de ander gezegd heeft, is dan ook van groot belang als je digitale communicatie tot een succes wil maken. Het benutten van digitale tools en tegelijkertijd menselijke verbinding behouden, is een mooie uitdaging die de combinatie van hard en soft skills helpen oplossen.

  • Stressbestendigheid en weerbaarheid: Burnouts en werkgerelateerde stressklachten zijn in Nederland al jarenlang beroepsziekte nummer één. Je werk goed blijven doen in een steeds veranderende omgeving vraagt veel van je. Hoe beter je weet wat voor jou werkt en hoe sneller je negatieve signalen op kunt pikken, hoe beter je druk en onvoorspelbaarheid verdraagt en hoe sneller je kunt omschakelenVooral bij veranderingen en tijdens een crisis moet je tegen een schokje kunnen, er lessen uit leren en weten hoe je van daaruit weer vooruit kunt komen. Goed voor jezelf en je lichaam zorgen, gezond eten, goed slapen: dat zijn de randvoorwaarden. In een gezond lichaam ga je tenslotte beter met stress om. Door regelmatig een moment voor jezelf te nemen, voel je kleine signalen van stress eerder opkomen. Dit geeft je de gelegenheid er anders mee om te gaan. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een training volgen in conflicthantering.

  • Aanpassingsvermogen en veerkracht: deze vaardigheden zijn belangrijk om te kunnen omgaan met veranderingen en onverwachte uitdagingen. Werknemers die flexibel zijn en snel kunnen schakelen, kunnen zelfs onder druk, effectief en gefocust blijven. Deze vaardigheden helpen niet alleen om stress te verminderen, maar zorgen er ook voor dat je kansen ziet in plaats van obstakels.

Ontwikkeling van soft skills

Twijfel je nu, omdat je vindt dat je van nature ‘niet zo creatief bent’? Of heb je doorgaans niet zoveel interesse in wat je collega’s gedaan hebben het weekend? Geen zorgen! We hebben goed nieuws: iedereen kan soft skills ontwikkelen en erin groeien. Het is waar dat sommige mensen van nature al creatief, veerkrachtig of empathisch zijn. Maar ook jij kunt deze skills verder ontwikkelen en ze eigen maken.

Opleiding en training
Het volgen van opleidingen en trainingen is een effectieve manier om nieuwe competenties te ontwikkelen en bestaande vaardigheden te verbeteren. Niet zo gek dus, dat soft skills een cruciaal onderdeel zijn van professionele trainingsdoelstellingen.

Wil je aan de slag met een training of opleiding die gericht is op het verbeteren van je soft skills? Dan ben je bij Schouten & Nelissen daarvoor op de juiste plek. Met onze trainingen en opleidingen in Persoonlijke Effectiviteit haal je het beste uit jezelf. Natuurlijk ben je ook aan het goede adres als je jouw harde skills wilt ontwikkelen met bijvoorbeeld een van onze beroepsopleidingen.

Zelfstudie
Ook boeken of artikelen lezen, podcasts beluisteren, video’s en tutorials bekijken en goed kijken naar mensen die de soft skill al bezitten, helpt je bij het ontwikkelen van een soft skill. Hoe gedragen zij zich? Wat kun jij misschien ook eens proberen?

Training on the job
Een soft skill als creativiteit is niet alleen aan te leren met training of zelfstudie. Ook in de praktijk kun je creatief denken oefenen. Kies bijvoorbeeld eens wat vaker voor een brainstorm met collega’s. Door ook de ideeën die niet voor de hand liggen ter sprake te brengen, bedenken jullie samen misschien wel een oplossing die de concurrent nog niet bedacht heeft.

Ook empathie, vriendelijkheid en samenwerking zijn voorbeelden van soft skills die je op je werkplek kunt trainen. Toon oprechte belangstelling voor collega’s, stel eens voor samen te gaan wandelen of onderneem gezamenlijke activiteiten buiten het werk om.

Vrijwilligerswerk
Wil je met andere mensen in contact komen en vrijblijvend je communicatieve vaardigheden oefenen? Denk er dan eens over om vrijwilligerswerk te doen in de buurt. Werk met ouderen of met kinderen zorgt ervoor dat je nog beter wordt in competenties als luisteren, begrip en geduld opbrengen.

Coaching
Het werken met een coach of mentor kan je helpen je competenties te ontwikkelen. Je kunt samen onderzoeken welke soft skills je kunt verbeteren en hulp vragen bij het stellen van doelen. Ook kun je om feedback en ondersteuning vragen tijdens het ontwikkelproces.

Ontwikkel de perfecte combinatie tussen soft en hard skills

Uit nieuw onderzoek van LinkedIn blijkt dat meer dan de helft (57 procent) van de professionals zich overweldigd voelt door de vele veranderingen binnen hun werk. Waar zie jij je kracht, waar ben je goed in en waarin juist niet? Breng die informatie met je leidinggevende duidelijk in kaart en ga in 2025 aan de slag met het compleet maken van je skill set, zodat de ideale mix ontstaat tussen kennis en kunde. Als je je vaardigheden ontwikkelt en samen met je andere kennis en kunde effectief inzet op de werkvloer, zal je ontdekken dat je je minder onzeker voelt over alle veranderingen en je je carrière weer de baas wordt.

Ontwikkelcultuur
Hierboven gaven we aan dat training (on the job) en opleiding, zelfstudie en coaching je kunnen helpen bij het ontwikkelen van skills. Een andere manier noemden we nog niet: leren van je collega’s. Door tijdelijk elkaars functie uit te oefenen, taken of projecten uit te wisselen, kennissessies te houden of intervisiegesprekken te voeren help je elkaar groeien.

Zeker voor het ontwikkelen van je skill set skills geldt dat de cultuur in je organisatie een grote rol speelt. Heerst er een interne cultuur waarin ontwikkeling wordt aangejaagd? Mag je fouten maken en is er een veilig leerklimaat? Dan is de kans om verder te groeien in je skills het grootst. Snel voorstellen bij je manager of HR dus, die training, banenruil of intervisie!

BEKIJK ONZE TRAININGEN EN OPLEIDINGEN

Gerelateerde artikelen